Toyota Yaris blijft vertrouwd

De Yaris is de meest Europees getinte auto die Toyota maakt. Ook de nieuwe, derde generatie rolt weer in het Franse Valenciennes van de band.

Tony Vos
14 December 2011 13:19Gewijzigd op 14 November 2020 18:12
De Toyota Yaris blijft ook in zijn nieuwste gedaante een uiterst functionele, bescheiden ogende no-nonsense-auto. Foto Tony Vos
De Toyota Yaris blijft ook in zijn nieuwste gedaante een uiterst functionele, bescheiden ogende no-nonsense-auto. Foto Tony Vos

Meer dan voorheen heeft het compacte model een uiterst serieuze uitstraling, uiteraard volgens de laatste designtrends van het merk. Ook nu kan het model weer als drie- en vijfdeurs hatchback worden gekozen.

Waar de meeste van de compacte soortgenoten de grens van 4 meter lengte hebben overschreden, blijft de Toyota aan de compacte kant met 3,89 meter. Door slim ruimtegebruik van de fabrikant doet de auto qua interieurvolume niet onder voor z’n concurrenten. Er loopt een strakke schouderlijn van de voorspatborden naar de achterlichten en ook het front is hoekiger geworden. Aan het profiel is duidelijk te zien dat de wielen keurig op de hoeken van de carrosserie staan en dat levert weer een flinke wielbasis op van 2,51 meter. De bescheiden dakspoiler, chroomstrip boven de nummerplaat, driehoekige lampen en stevig gevormde bumpers bepalen het zicht aan de achterkant. De meegespoten spiegels en deurgrepen zijn specifiek voor de Aspiration­uitvoering, samen met de 15 inch wielen met wieldoppen.

Het interieur van de Toyota Yaris was altijd apart, vooral vanwege de plaatsing van het instrumentarium in het midden. Daar is het merk nu helemaal van afgestapt. Om een volledig legitieme reden overigens. Zoals veel auto’s heeft de nieuwe Yaris nu een flinke display in het midden van het dashboard. Snelheidsmeter en toerenteller zitten daarom op hun oorspronkelijke plek: direct achter het stuur.

Op het met leer beklede stuur zit een aantal bedieningsknoppen voor het gebruik van audio en telefoon. De Aspirationversie van de Toyota Yaris heeft namelijk het Toyota Touchsysteem, waarin niet alleen de radio, de cd-speler en een uitgebreide boordcomputer zijn opgenomen, maar eveneens Bluetooth voor handsfree telefoneren en het zogenaamde ”music streaming”. De muziek die in de telefoon zit, kan door middel van Bluetooth via de audio-installatie van de auto worden afgespeeld. Dit systeem is gekoppeld aan zes luidsprekers en kan tegen meerprijs worden uitgebreid met een ”full map navigatiesysteem” (een fullcolourkaart van het Europese wegennet op dvd). Dan praten we van Toyota Touch & Go.

Het interieur van de Yaris is even wennen. Het lijkt wel alsof Toyota wat het materiaalgebruik betreft even bij Ford is gaan winkelen. De kunststoffen zijn zeer verschillend qua oppervlak en omdat er ook nog eens twee kleuren worden gebruikt, komt het alles bij elkaar wat onrustig over. Ook schroomt Toyota niet om op verschillende plaatsen hard plastic toe te passen. Voor de eenvoud van bediening verdient de Yaris wel een hoog cijfer. Alle functies zitten op de bekende plaatsen en zijn snel duidelijk.

Het meubilair van de Yaris doet niet onder voor dat van de concurrentie en is gewoon goed. Bovendien wordt er op een bescheiden manier kleur toegepast bij de bekleding. De hoofd- en beenruimte op de achterbank kan ook tegen de concurrentie op en het bagagevolume van 286 liter is zelfs behoorlijk royaal. Handig is dat de hoedenplank op twee niveaus kan worden gebruikt.

Motorisch biedt Toyota een interessante mogelijkheid. De 1 liter driecilinder met een vermogen van 69 pk voldoet aan alle eisen voor vrijstelling van bpm en wegenbelasting, plus 14 procent bijtelling. Het koppel van 93 Nm is niet meer dan normaal en datzelfde geldt voor de prestaties: top 155 km/u, 0-100 in 15,3 seconden. De bediening gaat licht en eenvoudig en de bekende roffel van een driecilinder is bij gas geven hoorbaar. Rumoerig is de Yaris niet. Een gemiddeld praktijkverbruik van 1 op 16 is keurig.

De nieuwe Toyota Yaris is bovenal een allemansvriend met een comfortabel geveerd onderstel dat weinig problemen heeft met drempels en andere oneffenheden. De elektrische stuurbekrachtiging is zoals gebruikelijk wat gevoelloos, maar over het geheel zal de gemiddelde automobilist er prima mee uit de voeten kunnen. De 1.0 Comfort start als vijfdeurs bij 11.420 euro. De complete Aspiration staat voor 12.870 euro in de prijslijst. De driedeurs is 430 euro goedkoper.


Toyota Yaris 1.0 VVT-i Aspiration

energie: A

motor ++

Op papier heeft de Toyota Yaris met de 3 cilinder 1 liter motor zo’n laag verbruik dat de bijbehorende CO2-uitstoot belastingvrijstelling mogelijk maakt.

ruimte +

De derde generatie Toyota Yaris is behoorlijk compact gebleven, maar biedt tegelijk genoeg ruimte voor passagiers en bagage.

bediening +

De Toyota Yaris werkt zeer intuïtief. Een kwestie van instappen en wegrijden, omdat alle bedieningselementen op de vertrouwde plekken zitten.

prestaties +/-

Logisch dat een auto met een 69 pk sterke motor niet bepaald een stoplichtsprinter is. De prestaties zijn middelmatig.

materialen -

Jammer dat een deel van de gebruikte kunststoffen wat goedkoop oogt. Ook zijn de verschillende materialen met elkaar in tegenspraak.


Topsnelheid

155 km/h

Acceleratie

15,3 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld

1 liter op 16,3 km.

CO2-uitstoot

110 g/km

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer