Kritiek op printers Epson ingeslikt
De Consumentenbond is met hangende pootjes teruggekomen van het negatieve koopadvies dat was gegeven voor Epson-printers. De bond betreurt het negatieve beeld dat door zijn toedoen over het bedrijf is ontstaan en de schade die is geleden.
De Consumentenbond meldde dit vrijdag na een „goed gesprek” tussen beide partijen. Begin deze maand betichtte de bond Epson van bedrieglijke praktijken omdat er onnodig inkt in de printers achter zou blijven.
Epson reageerde woedend op de beschuldiging en dreigde met juridische stappen. De Consumentenbond zegt nu dat die inkt niet „te kwader trouw” achterblijft. De belangenorganisatie geeft toe dat ze „te weinig heeft gecommuniceerd met Epson en te snel eigen conclusies heeft getrokken.”
Epson dient geen schadeclaim in, maar zegt wel schade te hebben opgelopen. Vooral de naam heeft eronder geleden, zo zei een woordvoerder van de Japanse printerfabrikant.
Epson wil niet zeggen hoe het zijn imago weer gaat oppoetsen. De onderneming plaatste zaterdag al een paginagrote advertentie om uit te leggen dat er niets mankeerde aan de printers, maar is dat nu niet opnieuw van plan.
Het is niet de eerste keer dat bedrijven of instellingen de Consumentenbond terugfluiten. Begin dit jaar werden speelgoedwinkeliers beschuldigd van prijsafspraken. De bond nam dit echter terug na een steekproef die hijzelf uitvoerde.
Fietsenfabrikant Batavus spande begin 2002 een kort geding aan. De fabrikant werd ervan beticht de invoering van de euro aan te grijpen om prijzen te verhogen. De rechter stelde Batavus in het gelijk: de Consumentenbond bleek een verkeerde vergelijking te hebben gemaakt. Ook Koninklijk Horeca Nederland zou de euro-invoering hebben misbruikt voor prijsverhogingen, zo meldde de Consumentenbond in januari van vorig jaar. Voor deze uitspraak volgde een schriftelijk excuus.