Kerk & religie

Nadere reformator Oomius centraal bij diesviering TU Kampen

KAMPEN – De 17e eeuwse predikant Simon Oomius stond dinsdagavond centraal tijdens de dies natalis van de Theologische Universiteit Kampen (Broederweg). Prof. dr. Frank van der Pol liet zien hoe deze predikant klassieke filosofen integreerde in de gereformeerde theologie.

Kerkredactie
6 December 2011 17:14Gewijzigd op 14 November 2020 18:04
De Theologische Universiteit Kampen aan de Broederweg in de Hanzestad. Foto RD.
De Theologische Universiteit Kampen aan de Broederweg in de Hanzestad. Foto RD.

Oomius, de nadere reformator die onder meer predikant was in Kampen, noemde zichzelf in één van zijn publicaties „Een bij, die door allerhande geschriften vliegt, om wat daarin wijs en goed is, over te brengen tot christelijk gebruik.” Daarmee doelde Oomius volgens prof. Van der Pol ook op het lezen van heidense filosofen, wiens kennis hij trachtte te gebruiken in de gereformeerde theologie.

Aan de hand van een concreet voorbeeld, de klassieke heiden Cicero, liet prof. Van der Pol, hoogleraar kerkgeschiedenis en symboliek aan de gereformeerd-vrijgemaakte universiteit, zien op welke manier Oomius als een vliegende bij, allerlei visies van wereldse schrijvers integreert in zijn handboek Praktische Theologie. Cicero wordt bijvoorbeeld door Oomius gebruikt om de gedachte te ondersteunen dat het overdragen van de gereformeerde leer niet vruchtbaar is als er tegelijk geen oprecht geloof wordt vóórgeleefd.

Eén van de fundamenteelste overtuigingen van Oomius, een leerling van de bekende nadere reformatoren Voetius en Hoornbeeck, was dat de gereformeerde leer zonder een christelijke levenspraktijk onvruchtbaar is. Gereformeerd-zijn moest volgens hem altijd met reformeren samengaan.

Prof. Van der Pol constateerde dat het begrip ”doorgaande reformatie” vandaag de dag „stevige emoties oproept.” Dat de gereformeerde kerk zich steeds weer moet reformeren, wordt door sommigen een inspirerend motto genoemd, aldus Van der Pol. „Anderen vragen zich af of de kerken het estafettestokje niet moeten doorgeven aan bijvoorbeeld een seculier verschijnsel als de Occupy-beweging. Ze stellen de vraag of de kerk al niet te ver gemarginaliseerd is om nog als kritische instantie ontwikkelingen in de maatschappij bij te kunnen sturen. Weer anderen krijgen het verwijt dat ze de uitspraak beschouwen als een vrijbrief om de gereformeerde kerken tot wel tien, ja vijftien keer gereformeerd steeds verder te splitsen.”

De vraag ”Wat voor kerken willen we als gereformeerde kerken in de samenleving zijn en welke theologie is daarvoor nodig?”, is volgens Van der Pol een urgent te beantwoorden vraag. Het antwoordt begint bij onszelf. Wie als gereformeerde in persoonlijke levensstijl reformerend bezig is, zal vruchten dragen. En wat betreft de gereformeerde theologie geldt dat deze in permanente openheid naar Gods Woord vernieuwende theologie zal moeten zijn om kerk en wereld van dienst te kunnen zijn.


Lees in Digibron een achtergrondartikel over Simon Oomius, dat prof. Van der Pol in 2006 schreef.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer