Gezocht: plek om Kerst te vieren
RIDDERKERK – In China is een nieuwe generatie niet-geregistreerde huisgemeenten in opkomst die zich niet meer door de staat laat wegstoppen, maar wervend en verkondigend actief is, tot in de politiebureaus toe.
Dat zei Kathy Lu, voormalige leidster van een huisgemeente in Peking, donderdag op een seminar over de positie van christenen in China. De bijeenkomst was georganiseerd door de SGP-Eurofractie onder leiding van Bas Belder, in samenwerking met de Stichting De Ondergrondse Kerk (SDOK). De gastsprekers maakten deel uit van een delegatie Chinese christenen die nauw samenwerkt met Bob Fu, directeur van China Aid, een Amerikaanse organisatie die zich inzet voor vervolgde christenen in China.
Fu, die het aantal christenen in China op „meer dan 80 miljoen” schatte, noemde 2011 een dieptepunt voor wat betreft de vrijheid van godsdienst in China. Hij zei dat er dit jaar al zo’n 1000 christenen voor langere of kortere periode zijn opgepakt en opgesloten.
De verharding in de opstelling van de overheid dateert volgens Fu van vóór de Arabische revoluties, begin dit jaar. Bekend is dat Peking uiterst beducht is voor het effect van de Arabische Jasmijnrevolutie in eigen land.
Als voorbeeld van de toegenomen repressie noemde hij de lancering van de campagne ”zing rood en sla keihard zwart toe” in de stad Chongqing, een campagne die weliswaar is gericht tegen het kapitalisme en tegen corruptie en andere criminaliteit, maar die zo is overgenomen uit de tijd van Mao Zedong. Niet enkel criminelen en corrupte ondernemers, ook kerkleiders, intellectuelen, juristen en andere voorvechters van mensenrechten hebben eronder te lijden.
Kathy Lu lichtte de aanwezigen in over van de stand van zaken rond de Shouwanghuiskerk in Peking, een gemeente die sinds april 2009 geen onderdak heeft om bijeen te komen en daarom wekelijks diensten houdt op straat. Volgens Lu staat de Shouwangkerk model voor een nieuwe generatie christenen –jong, stedelijk en hoogopgeleid– die zich niet langer als underdog laat wegzetten door de staat, maar juist voortvarend en zelfs blijmoedig de confrontatie aangaat met autoriteiten.
Zo klopten de leden in de periode dat de gemeente sterk groeide, in de jaren 2006 tot en met 2009, zelf aan bij de autoriteiten om als onafhankelijke huisgemeente –dus los van de door de staat gecontroleerde Drie Zelf Kerk– geregistreerd te worden. „We wilden niet voor altijd ondergronds blijven”, aldus Lu, „maar als christenen licht verspreiden, als een stad op een berg.” Het stadsbestuur reageerde echter met een uitzettingsbevel.
Na enkele jaren van gebouw naar gebouw te hebben gezworven, omdat telkens de huur werd opgezegd, houdt de gemeente sinds april van dit jaar wekelijks diensten op straat. Ook daar steeds hetzelfde ritueel van politieacties, waarbij kerkleden worden opgepakt en afgevoerd naar politiebureaus voor verhoor. De kerk ziet de politiebureaus als nuttig evangelisatieterrein: in en rond de gebouwen wordt door gemeenteleden gebeden, gezongen én in materiële zin gezorgd voor opgepakte broeders en zusters.
Intussen fungeert Shouwang als voorbeeld voor andere huisgemeenten in Peking – en juist daar is het stadsbestuur beducht voor. Als Shouwang een eigen kerkgebouw gegund wordt, zullen tal van andere huisgemeenten dat voorbeeld willen volgen.
Voorlopig heeft de gemeente van Shouwang andere zorgen aan haar hoofd. Vooral deze: kan ze in de winterse kou wel haar kerstviering houden?