VERN is boos: Oostblokchauffeur zwabbert over de weg
DRIEBERGEN – Nederlandse truckers zijn het zat. Slecht opgeleide en mager betaalde Oostblokchauffeurs verzieken de markt én de verkeersveiligheid. „Ze zwabberen over de weg.” Medio december, op 12-12, volgt een prikactie.
Het broeit in de transportsector. Vrachtwagenschauffeurs zien met lede ogen aan hoe collega’s uit Oost-Europa met een minimum aan salaris en een minimum aan rijopleiding de weg opgaan. Met hún vracht.
De Verenigde Eigen Rijders (VERN) organiseert daarom op 12 december een protestactie. Van 11.00 tot 12.00 uur rijden truckers met 60 kilometer per uur over de snelweg. Zo’n 1500 chauffeurs steunen de prikactie. Scherpe kritiek
De truckers laken de afname van de verkeersveiligheid en de toename van concurrentievervalsing. De transportsector is overspoeld met goedkope chauffeurs, sinds de Europese Unie de grenzen in 2004 heeft opgesteld voor nieuwe lidstaten.
De kritiek is scherp. Oostbloktruckers krijgen hun rijbewijs bij een pakje boter, koken gerust hun potje op open vuur onder een lading gevaarlijke stoffen, terwijl ze weigeren winterbanden te monteren, aldus VERN. Het Oost-Europese materieel zou bovendien gebrekkig en slecht onderhouden zijn.
Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) herkent de signalen. „Wij ontkennen absoluut niet dat er een probleem is.” TLN pleit voor het aan de kaak stellen van misstanden. „Hard aanpakken en streng handhaven.”
Toch steunt TLN de prikactie van VERN „absoluut niet”, legt woordvoerder Floris Liebrand uit. „Wij zijn fel tegen.” De transportorganisatie laakt het feit dat medeweggebruikers de dupe worden van acties. „Een paardenmiddel. Wij waken ervoor het imago van een hele sector over de schutting te gooien. Wij richten ons liever niet op emoties, maar op feiten.”
TLN staat positief tegenover het onderzoek dat minister Schultz, op verzoek van een Kamermeerderheid, uitvoert naar mogelijke uitbuiting, concurrentievervalsing en aantasting van de verkeersveiligheid. „Wij willen eerst weten hoe groot het probleem is.” Van TLN mag de onderste steen bovenkomen.
Ook het Korps landelijke politiediensten kent de kritiek op Oost-Europese chauffeurs, maar kan een verslechtering van de verkeersveiligheid niet onderbouwen met cijfers. Het KLPD vraagt zich af waar de „hetze” tegen buitenlandse chauffeurs vandaan komt. „Niemand heeft ons om feitelijke informatie gevraagd”, aldus KLPD-woordvoerder Frans Zuiderhoek.
De verhouding tussen overtredingen van Nederlandse en die van buitenlandse chauffeurs is fiftyfifty, aldus Zuiderhoek. „Wij kunnen het beeld van slecht rijdende Oost-Europese chauffeurs niet bevestigen.”
De KLPD’er wijst naar de media. „Als je iets vaak genoeg roept, dan is het zo.” TLN durft evenmin te stellen dat Oostbloktrucker slechter rijden. „Het aantal chauffeurs uit Oost-Europa is toegenomen. Logisch dat ze dan ook wat vaker bij een incident betrokken zijn.”
Verkeerscontrole
Uit een grote, landelijke verkeerscontrole in september onder 250 vrachtwagens op de A1 bij Apeldoorn, de A4 bij Leiden, de A16 bij Moerdijk, de A28 bij Zwolle en de A67 bij Venlo blijkt dat 28 procent van de 71 onderzochte Nederlandse en 9 procent van de 180 buitenlandse vrachtwagens technische mankementen vertoonde en niet verder mocht rijden. Van de 71 Nederlandse chauffeurs overtrad 14 procent de rijtijdenwet, van de 180 buitenlandse chauffeurs 10 procent. Voor de arbeidstijdenwet ligt de verhouding op 2,8 tegenover 4 procent.
Het KLPD ziet daarom geen aanleiding voor extra verkeerscontroles. Het ligt volgens het KLPD niet voor de hand dat Oostbloktruckers met slecht materieel op pad gaan. „Sterker nog: over het algemeen rijden zij met beter materieel. Ze willen voorkomen dat ze met pech langs de weg komen te staan, omdat reparatie veel meer aan tijd en geld kost.”
VERN zet op 12 december zijn prikacties op de weg door. De automobilist is gewaarschuwd. Wellicht een goed idee om een dagje vrij te nemen.