Autistische leerlingen op een gewone school
„Heb je hulp nodig?” vraagt Jaspers moeder. Hij schudt zijn hoofd. Jasper doet het liefst alles alleen in de keuken. Dan weet hij zeker dat het goed gaat. Als er meer mensen zijn, wordt het veel te druk in zijn hoofd, vooral als ze zich ook nog eens met hem gaan bemoeien. Met koken moet je toch al zo veel tegelijk doen, net als op school.
Door begeleiding heeft hij geleerd hoe hij kalm kan blijven. In de klas heeft hij een rustig plekje gekregen, zodat hij minder wordt afgeleid. En alle taken staan nu netjes op een rij in een agenda. Op die manier slaat zijn hoofd niet meer zo gauw op hol.
Jasper is een van de jongeren die worden beschreven in het boekje ”Gewoon maar dan anders”. Het gaat over speciale leerlingen op een gewone school die last hebben van een stoornis, bijvoorbeeld autisme of ADHD. Ze maken soms moeilijk contact, voelen zich eenzaam en sommigen nemen elk grapje serieus. Ze reageren in elk geval op een manier die niet helemaal doorsnee is. Anderen gaan daar niet altijd zachtzinnig mee om, wat het gevoel van anders en alleen zijn versterkt.
In het boekje worden praktijkverhalen afgewisseld met interviews met begeleiders. Niet alleen de beperkingen, ook de bijzondere kwaliteiten van deze leerlingen komen aan bod.
De bundel is samengesteld door jeugdboekenauteur Kees Opmeer en zijn dochter, fotografe Marieke Opmeer, op verzoek van de Ambelt, een organisatie voor ambulante dienstverlening in Zwolle, Apeldoorn en Meppel. Ambulante begeleiders helpen leerlingen en bieden steun aan de ouders en de school.
Boekgegevens
”Gewoon maar dan anders. Speciale leerlingen op een gewone school”, door Kees Opmeer & Marieke Opmeer;
uitg. SWP, Amsterdam, 2011; ISBN 978 90 8850 194 4; 88 blz.; € 14,90.