Kerk & religie

Ds. van der Zwan: Bergrede is geen inburgeringscursus

LAGE VUURSCHE – „De Bergrede uit Mattheüs 5 is geen inburgeringscursus voor het Koninkrijk der hemelen, maar is een tekening van hoe dat burgerschap eruitziet.”

Van een medewerker
28 November 2011 09:17Gewijzigd op 14 November 2020 17:55
Jongeren dachten in Lage Vuursche tijdens de Bijbelstudieconferentie +16 van het Landelijk Contact Jeugdwerk na over het thema ”Heilig leven”. Foto LCJ
Jongeren dachten in Lage Vuursche tijdens de Bijbelstudieconferentie +16 van het Landelijk Contact Jeugdwerk na over het thema ”Heilig leven”. Foto LCJ

Dat zei ds. A. van der Zwan, christelijk gereformeerd predikant te Sliedrecht, zaterdagmorgen in zijn lezing voor de zestig jongeren die in Lage Vuursche aan de Bijbelstudieconferentie +16 van het Landelijk Contact Jeugdwerk (LCJ) deelnamen.

Het LCJ is de jongerenorganisatie binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken. Het thema van de conferentie, die van vrijdagavond tot maandagmorgen werd gehouden, luidde: ”Heilig leven. De Bergrede voor vandaag”.

Ds. D. Quant, predikant te Huizen, noemde de Bergrede vrijdagavond „de karakterschets van een christen.” Jezus zegt Zijn discipelen: „Je bent zalig als…”

„Die woorden van de Bergrede brengen lezers van de Bijbel niet zelden in een kramp”, aldus ds. Quant. „Maar in Hem worden mensen zalig genoemd. Daar komt het op aan.” De predikant wees in dat verband op een trolleybus. „Wat is zo’n bus zonder aan de elektrische kabels vast te zitten? Zo trekt Jezus lijnen vanuit Zichzelf en Zijn eigen werk naar hen die achter Hem aan komen.”

Ds. Van der Zwan tekende vanuit de Bergrede de wet in het leven van een christen: „Maar ik zeg je…” Het geheim van Jezus’ onderwijs in de Bergrede is dat Hij Gods wet vervult, Gods weg onthult en Gods wil invult, stelde de predikant.

„De rabbi’s dachten dat Hij met Zijn boodschap hun hele godsdienst omverwierp. Dat was nogal revolutionair. Hij houdt hen echter voor dat Hij niet gekomen is om de wet of de profeten te ontbinden, maar om die te vervullen. Hij stelt Zich daarvoor als Messias garant.

De rabbi’s en de farizeeën dachten dat zij zelf de wet moesten vervullen, ze dachten daarmee God te behagen. Jezus predikt echter geen wetteloosheid maar gehoorzaamheid aan de wet.

De farizeeën maakten er een hobby van om de wet met allerlei regels te ontduiken en er in hun voordeel een draai aan te geven. Maar Jezus herhaalt die wet en zet de geboden en ook de boodschap van de profeten nog eens op scherp”, aldus ds. Van der Zwan.

Voor iemand die lid is van het Koninkrijk der hemelen is de wet niet achterhaald. „De grondles van het Koninkrijk is niet dat je er kind van wordt door de wet te houden, maar dat je door de genade van Gods Geest leert die wet te kunnen houden. Dat leert je bij God in Christus te beginnen. Pas dan kom je toe aan de wet. Om die uit dankbaarheid te houden. Hij is de poort tot het Koninkrijk en niet de wet.”

Vanuit het tweede gedeelte van Mattheüs 5 besprak ds. Van der Zwan vijf casussen waarin de Bergrede oproept tot vreedzaamheid, reinheid, gerechtigheid, verdraagzaamheid en barmhartigheid. Alle vijf wijzen regelrecht terug naar de concrete Zaligsprekingen in het eerste deel van het hoofdstuk.

Het gebedsleven van een christen (Mattheüs 6 en 7) was het thema van de lezing die ds. H. H. Klomp, predikant van Veenendaal-Pniël, zaterdagavond hield: „En wanneer je bidt…”

„Een oprecht christelijk leven heeft als kenmerk een gelovig gebedsleven”, aldus ds. Klomp. Bidden is spreken met de Heere. In de binnenkamer, met de deur achter je dicht. In Jezus’ tijd maakten sommigen daarvan een openlijke vertoning door op de drukste punten van de straat te gaan staan bidden, met veel omhaal van woorden.

„Maar in de Bergrede wijst Jezus Gods kinderen de binnenkamer aan als de plaats voor het gebed. In een gelovig gebed kom je God onder ogen. Hij is het Die op je bidden let en vooral ook op je hart”, aldus ds. Klomp. „Het gaat niet in de eerste plaats om wat je zegt, maar om hoe je tegenover de Heere staat.”

Zondagochtend bezochten de jongeren de kerkdienst in de christelijke gereformeerde kerk te Zeist, waar ds. H. Korving, predikant te Urk, sprak over het vertrouwen in het leven van een christen: „Wees niet bezorgd” (Mattheüs 6).

„De Bergrede tekent het leven en de voorrechten van de burgers van het Koninkrijk”, aldus ds. Korving. „Zij leven niet langer uit de wortel van eigengerechtigheid, maar krijgen door het geloof deel aan de overvloediger gerechtigheid van Christus. In plaats van een krampachtige prestatiedrang komt er een heilige ontspanning, een geestelijke onbezorgdheid.” Ds. L. W. van der Meij sprak zondagavond in Driebergen over het slot van de Bergrede (Mattheüs 7), waarin de dringende aansporing wordt gedaan een christen te worden: „Ga binnen door de nauwe poort…”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer