Cabrioverhuurders door hun dak
De verhuurders van cabriolets kunnen de open auto’s dezer dagen niet aangesleept krijgen. Vooral particulieren scheppen er genoegen in om zonder dak in het zonnetje rond te tuffen.
„We hebben een bezettingsgraad van 100 procent”, aldus D. Frauenfelder van autoverhuurder Hertz.
Hertz heeft enige tientallen cabriolets in het bestand. „Als een klant een bepaald type wil, kunnen we via ons computersysteem zien waar er nog een vrij is. Die rijden we dan op korte termijn van het ene naar het andere filiaal.”
Ook verhuurder Avis heeft tientallen auto’s met een stoffen dak in het bestand. „Iedereen krijgt de kriebels met dit weer”, zegt J. Eimers van het concern. „We zien dat de vraag sterk terugloopt als het weer minder zomers is. Over twee of drie dagen zie ik wel mogelijkheden.”
Ook brancheorganisatie RAI voor automobielen herkent de trend. Vorig jaar werden er ruim 8000 cabrioletten verkocht, tegen 6500 een jaar eerder. „De verkoop zit al jaren in de lift”, aldus een woordvoerder. „In het begin van de jaren ’90 kwamen er hooguit 1500 per jaar op de weg.”
Volgens de brancheorganisatie zijn er verschillende redenen voor de populariteit van deze vervoersmiddelen. „Het weer is zonniger geworden. Ook zijn er meer verschillende typen bijgekomen. Cabrio’s zijn heden ten dage voor een relatief lage prijs te koop.”
In de verhuurprijzen van cabrio’s zitten grote verschillen. Een Smart Cabrio kost voor twee dagen circa 120 euro, een Volkswagen New Beetle 140 euro voor een weekeinde en een Mercedes voor twee dagen rond de 180 euro. Daarnaast moet er vaak boven een bepaald aantal kilometers nog een extra toeslag betaald worden.
Ook in de winter is er vraag naar cabrio’s. „Dan gaat het bijvoorbeeld om mensen die jarig zijn en een weekeinde een auto meekrijgen”, legt Eimers uit. „Dan verhuren we de auto’s met een harde kap erop. De vraag is dan natuurlijk wel een stuk minder.”