Economie

Sinterklaas ontkomt aan crisis

DEN HAAG (ANP) – Sinterklaas zit vooralsnog niet op zwart zaad. De feestdagen rondom de goedheiligman ontstijgen de huidige crisis. Dit jaar wordt volgens brancheorganisatie Detailhandel Nederland ruim 493 miljoen euro specifiek omgezet met Sinterklaas. Een stijging van circa 5 procent in vergelijking met een jaar eerder.

23 November 2011 16:22Gewijzigd op 14 November 2020 17:50
Foto ANP XTRA
Foto ANP XTRA

„Over de hele branche merken we een toename van de omzet”, stelt een woordvoerster van de brancheorganisatie desgevraagd. Volgens haar is het speuren naar de beste koopjes de oude baas vooralsnog vreemd. „Uiteraard zijn koopjes welkom”, stelt ze. „We blijven Nederlanders. Maar het is niet zo dat er vanwege de crisis op de inkopen wordt beknibbeld.”

Waar Detailhandel Nederland stelt dat het Sinterklaas niet uitmaakt waar hij zijn boodschappen doet, merkt winkelketen Action dat de goedheilig man niet nalaat zo nu en dan op de kleintjes te letten. Een bezoek aan de prijsvechter is Sinterklaas niet vreemd. „Wij schrijven momenteel flink zwarte cijfers”, stelt een woordvoerder van Action desgevraagd. „Je hoort ons zeker niet klagen over de eerste weken van de sinterklaasperiode.” De prijsvechter richt zich met de specifieke sinterklaascadeaus vooral op traditioneel vertier als knutselen (potloden, boetseerklei, schilderwerkjes), puzzelen en spelletjes spelen. Ook poppen en auto’s vinden gretig aftrek.

De stijgende sinterklaasomzetten voor winkeliers staan in stevig contrast met de meest recente cijfers over de koopkracht in Nederland. Volgens de laatste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek besteden Nederlanders in de huidige tijd circa 2 procent minder dan een jaar geleden. Geluk bij een ongeluk is dat de inflatie van de traditionele sinterklaascadeaus steeg met ’slechts’ 2,3 procent. Ter vergelijking, de gemiddelde consument is circa 2,6 procent duurder uit dan een jaar geleden. Toch betekenen de cijfers dat Sinterklaas dieper in de buidel moet tasten om hetzelfde aantal cadeaus aan te schaffen.

Volgens het Economisch Bureau van ING zijn vooral de prijzen van sieraden, boeken en chocolade in vergelijking met een jaar eerder flink gestegen. De sint kan beter een keur aan dvd’s, speelgoed en snoep in de schoenen stoppen. Die cadeaus zijn ten opzichte van een jaar eerder in prijs gedaald.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer