ABN Amro: Online kopers zoeken winkel weer op
AMSTERDAM (ANP) – De stijgende tendens van puur online kopen is niet meer. Dat stelt ABN Amro in een deze week gepubliceerd sectorrapport over de detailhandel. Het internet is wel ideaal om te zoeken, maar ondernemers die het zowel online als in het straatbeeld op orde hebben, zijn volgens de bank de toekomst.
„Daarmee komt er een einde aan de solitaire opwaartse spiraal van het online kopen.” Mensen die op dit moment via internet kopen, geven aan dat zij in de toekomst toch vaker de fysieke winkel opzoeken. „Hierdoor daalt het aandeel van pure online kopers van 10,4 procent naar 8,8 procent.”
Bij het zoeken naar spullen is het onderscheid tussen zoekmachines en de eigen site van winkels zo goed als verdwenen. Het product en de mening van anderen gaan voortaan het verschil maken, aldus het rapport. Nu zou het al zo zijn dat bijna een derde van de potentiële kopers de mening van anderen meeweegt bij een aankoopbeslissing. „Dit gaat zeker verder toenemen.”
Naar welke winkel consumenten gaan, wordt ook steeds vaker bepaald door wat anderen van een winkel vinden. Overigens blijven de folders die op de deurmat vallen, hun positie behouden als belangrijk middel voor oriëntatie.
Voor de verschillende branches en tussen mannen en vrouwen gelden wel verschillen in het online of offline koopgedrag. Zo gaan mannen liever naar de winkel om kleding te kopen, terwijl vrouwen dat in de winkel en online doen. In de doe-het-zelfbranche staat de online verkoopnog in de kinderschoenen, bij de elektronicabranche is het tegenovergestelde het geval.
Ook voor (sport)schoenen zoeken veel mensen een winkel op en voor meubels en andere spulletjes voor in huis zeker.