Economie

Harryvan: ING dupe van ongehoord klantgedrag

DEN HAAG (ANP) – ING is de dupe geworden van ongehoord klantgedrag in de Verenigde Staten. Dat is een van de belangrijkste redenen dat het mis ging met de beleggingen in de zogenoemde rommelhypotheken in de VS.

14 November 2011 12:06Gewijzigd op 14 November 2020 17:40
Harryvan. Foto ANP
Harryvan. Foto ANP

Dat zei voormalig bestuurder Dick Harryvan van ING maandag bij de parlementaire enquêtecommissie die zich buigt over de kredietcrisis.

Bij een forse waardedaling van een huis, kan de eigenaar in veel staten in de VS zijn sleutel teruggeven aan de bank. Die draait dan op voor het verlies. Harryvan sprak van een „uitzonderlijk fenomeen”, waarvan ING wel op de hoogte was, maar waarvan het concern de verstrekkende gevolgen voor de crisis „niet had voorzien.”

Harryvan sprak van „ongehoord klantgedrag” en verweet deze Amerikaanse burgers een gebrek aan moraliteit. Waar ING ook veel last van had, was dat klanten fraudeerden bij het opgeven van de hoogte van hun inkomen en bij het taxeren van de waarde van de woning.

Iets anders waarop ING niet had gerekend, is dat de markt voor de obligaties in de Amerikaanse huizenmarkt zo vast zou komen te zitten.

ING kreeg op 19 oktober 2008 een kapitaalinjectie van de Nederlandse Staat van 10 miljard euro. Twee maanden daarvoor had bestuurder Koos Timmermans, verantwoordelijk voor de risico’s bij ING, nog gezegd dat in een zwart scenario het concern in de jaren erna 400 miljoen euro verlies zou lijden op de beleggingen in de Amerikaanse huizenmarkt. Dat was weinig in vergelijking met andere banken.

Op 26 januari 2009 nam de Staat het risico over van 80 procent op de beleggingen in de rommelhypotheken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer