Economie

Trappistenbrouwerijen kunnen vraag niet aan

BRUSSEL (ANP/BELGA) – De zeven erkende Belgische en Nederlandse trappistenbrouwers kreunen onder de groeiende vraag. Het marktaandeel van de trappistenbieren schoot in zes jaar tijd al bijna 8 procent omhoog tot 12,8 procent, meldde de Belgische krant De Tijd dinsdag.

8 November 2011 10:18Gewijzigd op 14 November 2020 17:33
Foto ANP
Foto ANP

Orval voerde de voorbije tien jaar zijn productie op van 40.000 naar 65.000 hectoliter, maar klanten moeten nog altijd tot twee weken wachten op een levering. Het Nederlandse La Trappe zit met zijn jaarlijkse 47.000 hectoliter „zeer krap” en het grotere Westmalle kan met 120.000 hectoliter per jaar ook niet alle dorstigen laven.

Plaatsgebrek nekt de uitbreidingsambities van de brouwers. Buiten de abdij treden is echter geen optie. Zo verliezen de broeders immers het prestigieuze ’authentic trappist product’-label. Dat bepaalt dat de broeders zelf controle moeten hebben over het brouwen en dat het productieproces in de abdij moet gebeuren.

Daarnaast schrijft de Benedictus-regel voor dat er enkel geproduceerd moet worden om aan de noden van de abdij te voldoen. Veel reclame maken de brouwerijen dan ook niet. Vaak gaat een deel van de opbrengst naar een goed doel. Bij La Trappe zijn dat de kloosters in Indonesië en Oeganda, die vanuit de abdij Koningshoeven zijn voortgekomen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer