Eurocrisis baart consument meer zorgen
DEN HAAG (ANP) – Consumenten maken zich meer zorgen over de eurocrisis dan over de kredietcrisis van 2009, toen de beurzen onderuit gingen na het faillissement van Lehman Brothers. Zo’n 76 procent van de consumenten ziet de eigen financiële toekomst daardoor somber in.
Dit blijkt uit de ’Zekerheidsbarometer’, een onderzoek van onderzoeksbureau Gfk naar het vertrouwen van consumenten in de huidige economische situatie in opdracht van het Verbond van Verzekeraars. Het representatieve onderzoek werd uitgevoerd kort vóór de Eurotop waar regeringsleiders besloten tot verhoging van het Europese noodfonds.
Vooral het pensioen, de waarde van de eigen woning en het spaargeld staan volgens consumenten onder druk. Zeker 61 procent denkt dat de economische problemen de waarde van hun pensioen aantast. Van de woningbezitters maakt ook 61 procent zich zorgen over de waarde van het eigen huis. En 39 procent vreest voor het eigen spaargeld.
Over hun gezin (32 procent), verzekeringen (31 procent), baan (23 procent) of gezondheid (21 procent) maakt een kleiner deel van de consumenten zich zorgen. Twee derde van de ondervraagden is wel van mening dat het dieptepunt van de crisis nog moet komen.
De economische situatie heeft ook gevolgen voor het gedrag van consumenten. Ruim 33 procent zegt te besparen op dagelijkse uitgaven, ruim 27 procent stelt grote aankopen zoals een auto of bankstel uit en 21 procent probeert meer geld opzij te leggen voor later. Daar staat tegenover dat 45 procent van de ondervraagden aangeeft helemaal niets te hebben veranderd.
Maar weinig burgers zien de economische crisis als een kans: slechts een klein deel geeft aan dat zij het nu een ideale tijd vinden om aandelen (11 procent) of een huis (22 procent) te kopen.