Jaar van overgang voor Air France- KLM
RIO DE JANEIRO (ANP) – Komend jaar is voor Air France-KLM het jaar dat de economie kan uitrazen. Het jaar daarna moet de nieuwe structuur van de groep staan, en moet duidelijk worden wie Peter Hartman opvolgt als president-directeur van KLM. „Dat zal in ieder geval een Nederlander zijn”, zei Hartman dinsdag.
Dat moet volgens hem, want het moet iemand zijn die de cultuur kent. „Het is logisch dat het iemand is uit de nieuwe top van de KLM-groep.” Daar zitten behalve Hartman bijvoorbeeld Camiel Eurlings, Erik Varwijk, Bram Graber en Pieter Elbers in.
De financiële man, Frédéric Gagey, is door de hoogste baas van de groep, Jean-Cyrill Spinetta, teruggehaald naar Frankrijk tijdens de stoelendans in de leiding van Air France en de groep. Volgens Hartman wordt begin 2012 een nieuwe financiële man voor KLM benoemd. In 2013 moet dan uit de huidige top een nieuwe president-directeur rollen. „We hebben daar niet voor niets zo veel tijd in gestoken”, stelt Hartman.
Hijzelf is absoluut niet in voor een nieuwe termijn. Sterker nog, als het niet zulke ’woelige tijden’ waren, had hij al kunnen stoppen. Zijn contract loopt nu tot 1 januari 2014. „Het zou niet slim zijn om zo kort na de wisselingen van de wacht bij Air France hier hetzelfde te doen.” Ook zal dat niet gebeuren zoals dat in Frankrijk ging, waar de zittende directie het veld kon ruimen voor de voorgangers.
Wat voor landsman er uiteindelijk leiding gaat geven aan de groep, als Spinetta en Leo van Wijk klaar zijn, is volgens Hartman minder relevant. „Nu bestaat de groep nog uit twee maatschappijen, straks drie of meer.” Waarbij het voor Hartman vaststaat dat KLM als maatschappij blijft bestaan en dat Schiphol de draaischijf van het lijnennetwerk blijft. „Er is nooit iets aan dat uitgangspunt veranderd.”
Spinetta moet zich in Frankrijk nu eerst richten op het herstel van Air France, waar het minder goed gaat dan in Amstelveen. „Als mensen onzeker zijn over wat er in de top gebeurt, zijn ze niet met andere dingen bezig”, merkt Hartman op.
Voor zichzelf ziet hij, ook zeker voor de langere termijn, een rol binnen Air France-KLM als hij geen baas van KLM meer is. „Op een gegeven moment moet je je rol binnen KLM opgeven, dan heb je het lang genoeg gedaan.”