Gesprek over prentenboek helpt bij sociaal-emotionele ontwikkeling kleuter
Prentenboeken hebben niet alleen een positief effect op de taalontwikkeling van kleuters, maar ook op hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Dat laatste blijkt uit onderzoek van Aletta Kwant. Zij promoveert donderdag 10 november aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Uit haar onderzoek bleek dat jonge kinderen aan de hand van prentenboeken veel kunnen leren over emoties als verlegenheid en jaloezie. Dit werkt echter alleen als leerkrachten de juiste prentenboeken kiezen en daarover een gelijkwaardig gesprek voeren met de kleuters.
Een gelijkwaardig gesprek ontstaat als de leerkracht zich opstelt als lezer, naast de kinderen, en ook zelf lezersreacties geeft. De gangbare manier van voorlezen, waarbij de leerkracht tussendoor vragen stelt, bleek minder effectief. De reacties van de leerkracht zijn bedoeld als eerste aanzet voor een gesprek. Vervolgvragen kunnen helpen om het gesprek verder op gang te krijgen.
Kwant onderzocht welke prentenboeken het geschiktst zijn voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters. Daarnaast ontwikkelde ze een voorleesprogramma met lees- en gespreksaanwijzingen voor leerkrachten.