Project zet Borsele beter op de kaart
HEINKENSZAND – Het project Energiek Borsele moet de regio Borsele landelijk beter op de kaart zetten.
Dat is de wens van zo’n tachtig Borselse ondernemers, zo bleek deze week.
Een jaar geleden staken drie ondernemers de hoofden bij elkaar om te kijken hoe ze de regio meer bekendheid konden geven. Een jaar later is dit aantal gestegen tot tachtig.
Projectcoördinator Sandra Dekker weet dat de ondernemers snel tot actie willen overgaan. „Inmiddels is er een slogan en een beeldmerk, wordt er gewerkt aan een toeristische gids, worden kleinschalige toeristische attracties gekoppeld tot aantrekkelijke arrangementen en zijn er ambitieuze plannen voor een educatief centrum over energie.”
De slogan is: ”Land van Borsele geeft je energie”. Alle betrokken ondernemers gaan deze slogan in hun advertenties en promotiemateriaal gebruiken, samen met het beeldmerk. Dekker: „Borsele heeft bij veel mensen een negatief imago door de aanwezigheid van de kerncentrale. Met deze actie willen we een positief imago daarvoor in de plaats stellen.”
Daardoor hopen de ondernemers dat Borsele als een aantrekkelijk woon- en werkgebied bekend wordt, wat goed is voor de economie, werkgelegenheid en bevolkingsgroei.
Ook wil het platform een Energie Evoluon maken, een educatief centrum over de vormen van energie vroeger, nu en in de toekomst. Daaraan zouden dan ook bezoeken aan de kerncentrale gekoppeld kunnen worden.
Daarnaast kan het Evoluon ook fungeren als bezoekerscentrum van waaruit het gebied met toeristische doeleinden kan worden bezocht. De aantrekkelijkheid van het gebied zit volgens Dekker namelijk in het landschap: de Westerschelde, de dorpskernen, fruitboomgaarden en dijkjes. Alle toeristische informatie wordt gebundeld in een gids die vóór Pasen klaar moet zijn. Ook wordt de site www.landvanborsele.nl opgezet.