Transporteurs dagen Duitsers voor rechter
Nederlandse transporteurs spannen een kort geding aan tegen de Duitse staat.
Ze willen dat het land de invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens uitstelt. Dat hebben Transport en Logistiek Nederland (TLN) en de Bovag dinsdag bekendgemaakt.
Volgens de vervoerders heeft Duitsland de introductie van de tol niet goed voorbereid. Voor de registratie van het aantal gereden kilometers is een elektronisch kastje -de zogenaamde On Board Unit (OBU)- vereist. In Nederland zijn er 30.000 nodig, maar nog geen enkele vrachtwagen heeft er een.
Trucks die niet tijdig zijn voorzien van een OBU zullen bij de tankstations aan de grens met Duitsland een speciaal kaartje moeten kopen of hun route in Duitsland van tevoren via internet moeten aanmelden. Contant betalen is volgens TLN onwerkbaar. Het zou veel oponthoud, administratieve rompslomp en extra kosten met zich meebrengen.
De OBU’s die in mei op de markt zouden komen, kunnen pas de komende weken worden ingebouwd. Als de vervoerder daarvoor tenminste de juiste papieren heeft weten te krijgen. A. Pluim, secretaris van de Truck Dealer Associatie, maakt zich grote zorgen over de druk die straks op de dealers komt te staan als de kastjes beschikbaar komen. „Zelfs als nu alle gevraagde OBU’s zouden worden geleverd, zouden de dealers pas volgend voorjaar alle kastjes hebben ingebouwd.”
De inbouw van een tolkastje duurt minimaal vier uur per voertuig. Zelfs met het inhuren van extra personeel komen de dealers daarvoor tijd te kort. Zeker nu de zomervakantie is begonnen en de personeelsbezetting laag is, zegt de belangenvereniging Bovag.
Door het tekort aan kastjes ondervinden Nederlandse transporteurs volgens TLN oneerlijke concurrentie van hun Duitse collega’s, die de apparaten wel hebben. De vervoerders worden gehinderd in hun beroepsuitoefening, stelt de transportorganisatie.
De heffing, LKW Maut genoemd, moet op 1 september ingaan. De hoogte is afhankelijk van het aantal assen en de milieuprestaties van de motor. Voorlopig ligt het tarief op 12,4 eurocent per kilometer. Op een later tijdstip moeten vrachtwagenchauffeurs 15 cent voor elke kilometer betalen. De heffing zal gaan gelden voor naar schatting 1,3 miljoen trucks met een gewicht van 12 ton of meer en moet de Duitse schatkist naar 3 miljard euro per jaar opleveren.
Met behulp van 7200 videocamera’s worden alle vrachtwagenbewegingen op de Duitse Autobahn vastgelegd. Dagelijks rijden er 300 inspecteurs in burgerkleding over de snelwegen op zoek naar overtreders, meldde Het Financieele Dagblad vandaag.
De invoering van de LKW Maut zorgt voor een kostenverhoging bij de vervoerders van ongeveer 10 procent. Door de magere rendementen in de transportsector moeten deze kosten worden doorberekend aan de klanten, volgens de transporteurs.