Economie

Chronologie Saab

RIJSWIJK (ANP) – De Chinese autobedrijven Youngman en Pang Da nemen het Zweedse automerk Saab over. Een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen die daar aan voorafgingen.

28 October 2011 10:58Gewijzigd op 14 November 2020 17:22

Voorjaar 2009: De Amerikaanse autofabrikant General Motors (GM), die Saab in 2000 heeft overgenomen, wil van het verliesgevende Saab af.

26 januari 2010: Na een spannende biedingsstrijd komt Saab in handen van Spyker Cars van Victor Muller. Marktkenners zijn sceptisch; Saab is veel groter dan Spyker en beide bedrijven staan al jaren in de rode cijfers.

19 februari 2010: De Russische investeerder Vladimir Antonov blijkt geld te geven aan Spyker. Hij verstrekte ongeveer 100 miljoen dollar aan leningen aan het investeringsfonds van Muller.

19 november 2010: Saab ontslaat 200 werknemers, omdat de autoverkoop tegenvalt. Saab hoopte in 2010 45.000 auto’s te verkopen, maar kwam niet verder dan 32.000.

Februari 2011: Victor Muller verkoopt de Spyker-sportwagens aan zijn Russische vriend Antonov.

April 2011: De productie van Saab valt stil. Het bedrijf heeft betalingsachterstanden bij leveranciers die daarom geen onderdelen meer leveren.

2 mei 2011: Spyker krijgt een lening van 30 miljoen euro van investeringsfonds Gemini Investment Fund en vraagt om een deel van de lening die is toegezegd door de Europese Investeringsbank om de productie weer te kunnen opstarten.

16 mei 2011: Er meldt zich een Chinese investeerder: Pang Da. En een maand later Zhejiang Youngman Lotus Automobile.

7 juni 2011: Spyker Cars wijzigt zijn naam in Swedish Automobile. De naamswijziging is een gevolg van de verkoop van het sportwagenmerk Spyker, dat in handen komt van Vladimir Antonov.

31 augustus 2011: Het verlies van Swedish Automobile is in de eerste 6 maanden van het jaar opgelopen tot ruim 224 miljoen euro.

7 september: Saab vraagt de Zweedse rechter om bescherming tegen zijn schuldeisers. Het bedrijf hoopt daarmee ruimte te krijgen om te reorganiseren.

8 september: De rechter wijst het verzoek af.

21 september: Saab krijgt in hoger beroep alsnog bescherming. Door een aantal vakbonden ingediende faillissementsaanvragen zijn door dit besluit van tafel.

23 oktober: Swedish Automobile zegt de overeenkomst met de Chinese autobedrijven Youngman en Pang Da op. De Chinezen beloofden 245 miljoen euro te investeren in Saab, in ruil voor een belang van 53,9 procent in Swedish Automobile. Maar volgens Swedish Automobile hebben Youngman en Pang Da niet aangetoond aan de afspraken te kunnen voldoen.

28 oktober: Youngman en Pang Da nemen het automerk Saab over. De Chinezen betalen 100 miljoen euro voor alle aandelen Saab Automobile en Saab Great Britain.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer