Meer badgasten besteden minder
Met een glimlach op hun gebruinde gezicht schenken strandtenthouders dezer dagen vele biertjes en verkopen ze talloze ijsjes. De stemming zit er goed in langs de Noordzee.
Bezoekers komen in grotere aantallen dan vorig jaar naar de strandtenten. Wel bestellen de gasten liever iets minder en iets dat niet zo duur is, zo bleek uit een rondgang gisteren.
Voorzitter W. Fisscher van het Ondernemersplatform Zandvoort vindt het een uitzonderlijk mooi seizoen tot nu toe. „We hebben heel veel zonnige dagen gehad. Dat vertaalt zich in hogere omzetten.” Van de economische recessie merkt hij op het strand in Zandvoort weinig.
Ook S. Molenaar, eigenaar van de trendy strandtent Woodstock in Bloemendaal aan Zee, is dik tevreden. „We hebben helemaal niet te klagen. Het hoogseizoen begon met een weekje matiger weer, maar dat kwam ons wel goed uit. De afgelopen drie weken waren namelijk heel hectisch.”
De zon is niet de enige reden voor de grotere bezoekersaantallen. Door de recessie blijven meer mensen in eigen land, constateert bestuurslid K. Pluimgraaff van de Nederlandse Vereniging voor Strandpaviljoenhouders Noordzeestranden. Wel merkt hij dat de bezoekers zuiniger zijn geworden. De drukte levert op die manier weinig extra’s op, stelt hij. De omzet van veel tenten komt amper boven het matige seizoen van 2002 uit, meldt Pluimgraaff, die in Scheveningen de Beach Company runt.
De toegenomen zuinigheid bemerkt ook Guus van Dieren van strandpaviljoen De Branding op Terschelling. Het valt hem op dat mensen beter letten op wat ze uitgeven. „We verkopen meer tosti’s en minder luxe broodjes”, aldus Van Dieren.
De drukte in de Terschellinger tent is groter dan vorig jaar, vooral door het grotere aantal vakantievierders in Nederland. Het weer is voor Van Dieren van minder invloed dan voor zaken op de vaste wal. „In Scheveningen is het verschil tussen een goed en een slecht jaar denk ik 50 procent en ik schat het hier op 15 procent. De mensen zijn hier op vakantie. Zodra het droog is komen ze langs.”
Andere strandpaviljoens op de waddeneilanden profiteren zo ook van het mooie voorjaar. De omzet bij het strandpaviljoen Ballum op Ameland zit 10 procent boven die van 2001. Volgens eigenaar D. Hokwerda is een vergelijking met 2002 niet reëel, omdat mensen toen geen idee hadden wat de euro waard was, en veel meer uitgaven.
Strandpaviljoen Zilt in Harlingen van C. Boonstra is het enige paviljoen aan de vaste wal dat aan de Waddenzee ligt. Het is dit jaar voor het eerst open. „We hebben in maart de sleutel gekregen en hebben vanwege het mooie weer meteen de deuren geopend.”
In Zeeland worden opvallend meer Vlaamse toeristen gesignaleerd. Volgens het Bureau voor Toerisme heeft dit onder meer te maken met de komst van de Westerscheldetunnel, waardoor de Belgen eerder „een dagje Zeeland doen.”
De Zeeuwse toeristisch-recreatieve sector ziet in ieder geval het hoogseizoen vol vertrouwen tegemoet. Uit een onderzoek onder ruim 950 Zeeuwse bedrijven, uitgevoerd in opdracht van Toerisme Recreatie Nederland, blijkt dat er voor deze zomer meer gasten worden verwacht dan in de zomer van 2002. Als voornaamste redenen worden daarbij de kwakkelende economie en de gebeurtenissen in het buitenland genoemd. De grote klapper wordt eind juli verwacht, als de vakantiegangers uit de Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen naar Zeeland komen.