Samenwerking RET en Qbuzz van de baan
ROTTERDAM (ANP) – De beoogde samenwerking tussen de Rotterdamse stadsvervoerder RET en streekvervoerder QBuzz is van de baan. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) oordeelde dat de samenwerking de markt zou kunnen verstoren. Dat maakte RET-directeur Pedro Peters maandag bekend.
RET en Qbuzz wilden samen inschrijven op de openbare aanbesteding van het busvervoer in de regio Rotterdam voor de periode 2012-2019. Ze hadden dit in augustus gemeld bij de NMa. De kartelwaakhond liet de bedrijven onlangs weten dat RETBuzz een te sterke combinatie zou kunnen worden en daardoor mogelijk een minder scherpe prijs zou bieden, aldus Peters.
De Rotterdamse stadsvervoerder ziet zich nu gedwongen op eigen houtje te proberen de busconcessie binnen te halen. De kans dat dit lukt, is volgens Peters veel kleiner geworden. „Samen hadden wij scherper kunnen inzetten dan apart. Het is precies andersom.”
Peters vindt het oordeel van de NMa onbegrijpelijk. De RET-directeur ziet niet in hoe twee relatief kleine Nederlandse spelers de markt kunnen verstoren, terwijl de overname van Arriva door Deutsche Bahn of de fusie van Connexxion en Veolia, waarvoor de NMa eerder het groene licht gaf, dat effect niet zouden hebben. Tegen die grote buitenlandse „prijsvechters” moet de RET het nu opnemen, aldus Peters.
Het winnen van de aanbesteding is voor kleine spelers extra moeilijk door de eisen die opdrachtgever Stadsregio Rotterdam stelt. Die eisen hebben voor het grootste deel betrekking op de prijs en voor slechts 3 procent op zaken als sociale veiligheid, duurzaamheid en materieel, aldus Peters. Dat speelt volgens hem grote buitenlandse ondernemingen in de kaart omdat die veel meer financiële armslag hebben.
Het oordeel van de NMa was nog niet definitief. Maar volgens Peters ontbreekt de tijd om de hele procedure te doorlopen omdat de aanbesteding al half december sluit. „Wij zitten in een tijdsklem.”
De drie grote steden moeten van het kabinet het openbaar vervoer aanbesteden. Het busvervoer is eerst aan de beurt, later volgen tram en metro.
Zowel de vervoersbedrijven als de lokale overheden vrezen dat de aanbesteding in combinatie met andere bezuinigingsmaatregelen leidt tot verschraling van het ov in de steden.