Binnenland

Tram Zwolle-Kampen valt duurder uit

KAMPEN/ZWOLLE – De toekomstige tramverbinding tussen Zwolle en Kampen blijkt duurder uit te vallen dan geraamd. Om een kwartiersdienst mogelijk te maken moet er 500 meter extra spoor aangelegd worden.

Van onze correspondent
21 October 2011 19:31Gewijzigd op 14 November 2020 17:15

Dat bevestigden de provincie Overijssel en de gemeente Kampen vrijdag. Het extra spoor bij de Zwolse wijk Stadshagen is nodig om de trams elkaar te laten passeren. Zonder de extra rails is een verbinding waarbij elk kwartier een tram in een van beide richtingen vertrekt, onmogelijk. De kosten, 750.000 euro, zijn voor rekening van de provincie, stelde een woordvoerder.

De kwartiersverbinding is een vurige wens van onder meer de gemeente Kampen. Afgelopen zomer werd bekend dat dit met het huidige spoor onhaalbaar zou zijn. In de onderhandelingen is onder meer gesproken over het schrappen van de halte Oosterholt in IJsselmuiden. Volgens wethouder Treep (CDA, gemeente Kampen) was dit voor hem geen optie. Nu wordt ervoor gekozen deze halte versoberd uit te voeren.

Begin 2013 moet het Kamperlijntje van trein- naar tramverbinding worden omgebouwd. De tram is ook onderwerp tijdens de vergadering van Provinciale Staten woensdag. Dan wordt er gesproken over het trammaterieel. Gedeputeerde Staten willen dat de provincie het materieel koopt en vervolgens verhuurt aan de toekomstige exploitant. Dat zou de kosten voor de exploitant moeten drukken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer