Record in verschiet voor Zwitserse Volkspartij
BERN (ANP) – De rechts-nationalistische Zwitserse Volkspartij SVP stevent af op een recordaantal stemmen bij de parlementsverkiezingen zondag. De partij kan volgens peilingen tegen de 30 procent scoren, als eerste Zwitserse partij in bijna een eeuw.
De SVP voerde de laatste maanden keihard campagne om de immigratie nog verder beperken. „Het is genoeg. Stop de massa-immigratie”, schreeuwden posters in het hele Alpenland. Het land heeft al amper allochtonen of werklozen, maar de SVP denkt aan quota voor het aantal immigranten dat Zwitserland mag binnenkomen. Ze heeft daarvoor vast voldoende handtekeningen verzameld om een referendum af te dwingen.
De verwachte winst van de SVP heeft vreemd genoeg amper gevolgen voor de samenstelling van de regering. De regering in het conservatieve Zwitserland bestaat al sinds de jaren vijftig uit dezelfde vier grote partijen, die de zeven ministersbanen vrij gelijkelijk verdelen. Door een interne partijstrijd verloor de SVP enkele jaren geleden één van haar twee ministersposten. De partij eist die tweede ministerspost nu terug. Als dat niet gebeurt, dreigt de partij een eigen coalitie te formeren.
De SVP wil ook dat Zwitserland zich onafhankelijker opstelt tegenover de Europese Unie, waarvan het geen lid is.
In de schaduw van de Zwitserse Volkspartij kan ook de sociaaldemocratische partij SP iets groeien, naar bijna 20 procent. De derde partij van het land, het liberale FDP, zakt iets in naar 15 procent, maar die stemmen lijken te verschuiven naar een liberale groene partij. De peiling van begin oktober duidt erop dat de christendemocraten en groenen iets inzakken naar 14 en 9 procent.
De campagnes gaan de laatste weken iets vaker over de economie. De Zwitserse frank was erg duur geworden vergeleken met de euro, wat handelaren begon te hinderen.
Waarnemers zeggen dat de Zwitserse Volkspartij haar succes mede dankt aan een goede marketing. De partij heeft aansprekende acties en het grootste campagnebudget van alle partijen. Ze kon bijna 6 miljoen euro uitgeven aan folders, tv-spotjes en andere zaken, waaronder een campagne-berggeit. Dat dier trok veel aandacht, vooral toen het dier ontvoerd werd en zwart geverfd werd teruggevonden.