Numico schrapt banen en fabrieken bij babyvoeding
Het voedingsbedrijf Numico schrapt binnen twee jaar 525 banen en sluit zeven van de zestien Europese fabrieken bij de divisie babyvoeding. De eigenaar van onder meer het merk Nutricia denkt met deze maandag bekendgemaakte maatregelen vanaf 2006 jaarlijks 35 miljoen euro aan kosten te besparen.
De fabrieken worden gesloten in Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Het plan, dat 88 miljoen euro gaat kosten, maakt deel uit van de door topman J. Bennink vorig jaar uitgezette strategie zich te richten op specialistische voeding met hoge marges. Daarbij staan de baby- en klinische voeding centraal. „Dat heeft de afgelopen jaren aandacht gekregen, maar niet genoeg. Hier moet nu de turbo achter”, aldus de bestuursvoorzitter.
Na de sluiting heeft Numico nog fabrieken in Nederland, Duitsland, Ierland, Polen en Tsjechië. Bij de locaties die dichtgaan verdwijnen 750 banen, maar bij de fabrieken die overblijven komen er door de concentratie 225 bij. In Nederland zal Numico er enkele banen bijkrijgen.
Numico maakt hiermee een einde aan de „versnippering van de babyvoedingsactiviteiten”. „Het is achterstallig onderhoud dat we nu in één keer wegwerken”, aldus Bennink. Door de versnippering was de efficiency van de fabrieken te laag. Sommige productielijnen stonden bijna de helft van de tijd stil. Bovendien moesten halffabrikaten kriskras door Europa worden vervoerd, voordat Numico een eindproduct bij de winkels kon afleveren.
Numico is door sterke groei en veel overnames in de afgelopen tien jaar naar eigen zeggen de nummer een in Europa op het gebied van babyvoeding geworden. Het bedrijf uit Zoetermeer wil de kostenbesparingen investeren in innovatie en verkoop van de babyvoeding. Numico werkt aan vijf á zes projecten op dit gebied die „veel moed geven voor de toekomst”, aldus Bennink. Hij wil zich in de toekomst niet alleen op baby’s richten, maar ook op peuters.
Numico neemt over het op 30 juni beëindigde tweede kwartaal een reorganisatielast van 70 miljoen euro. Dat drukt direct de winst en het eigen vermogen, dat onder water dreigt te raken. Hoeveel het eigen vermogen van het voedingsbedrijf precies bedraagt, kan Bennink pas aangeven bij de presentatie van de halfjaarcijfers, medio augustus.
Ondanks de gevolgen voor Numico op korte termijn bleef het aandeel op de beurs in Amsterdam maandag gewild. Beleggers waarderen kennelijk de kostenbesparing die het concern op termijn denkt te behalen. In de middag noteerde het fonds bijna 4 procent hoger.
Babyvoeding bepaalde in 2002 voor eenderde de omzet van Numico. Dit jaar leunt het bedrijf al sterker op deze divisie, omdat het zijn vitaminedochters Rexall Sundown en Unicity van de hand heeft gedaan.
Numico zei verder dat het zijn merken Pulmoll en Diele heeft verkocht aan Zertus, een Duitse fabrikant van gespecialiseerde voeding. De merken, die niet passen in de nieuwe strategie, kenden in 2002 een omzet van 14 miljoen euro.
Met de afslanking van het aantal fabrieken heeft Bennink, die vorig jaar aantrad, zijn herstelplan afgerond. De raad van bestuur is vernieuwd, de verkoop van niet-kernactiviteiten verloopt gestaag, de herfinanciering van de schulden is afgerond en het terugbrengen van werkkapitaal ligt op schema, aldus de bestuursvoorzitter.