Economie

Omzetontwikkeling markt zelfde als winkel

DEN HAAG (ANP) – Textiel zal de komende jaren minder zichtbaar worden op de markten in het land. Maar het beeld dat de hele ambulante handel onder druk staat, behoeft bijstelling. De omzetontwikkeling wijkt niet veel af van die van de overige detailhandel.

17 October 2011 17:01Gewijzigd op 14 November 2020 17:10

Dat blijkt uit het rapport ’Structuur in de markt’ dat de Centrale Vereniging Ambulante Handel (CVAH) en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) maandag hebben uitgebracht. In 2009, het jaar van economische krimp, boekte 70 procent van de ondernemers in de ambulante handel winst, aldus het rapport.

Het rapport noemt het wel zorgelijk dat veel ambulante ondernemers een slechter bedrijfsresultaat verwachten, maar dat moet gezien worden in het licht van de huidige economische neergang. Ook in de detailhandel als geheel zijn de ondernemers wat dat betreft terughoudend. Wel is er verschil per branche. De „food” doet het over het algemeen goed, de textiel minder.

In totaal zijn in Nederland ruim 18.000 ondernemers in de ambulante handel actief. Zij hebben samen een omzet van 2,6 miljard euro, een kleine 3 procent van de totale detailhandelsomzet. Van de ambulante ondernemers verwacht een op de vijf zijn onderneming over 3 jaar te hebben verkocht of te hebben beëindigd. Dat heeft ook te maken met de leeftijd van de ambulante handelaar, die gemiddeld 50 jaar is. Een kwart van de ondernemers zet de komende jaren juist in op groei.

De markt vervult voor de consument een belangrijke rol, aldus de opstellers van het rapport. Zij vinden dat gemeenten, maar ook winkels en winkelcentra daarvoor oog moeten hebben. Zij pleiten voor specifiek lokaal beleid voor de ambulante handel.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer