VVN start campagne tegen afleiding in verkeer
AMERSFOORT – Altijd en overal bereikbaar willen zijn, en dus ook onder het autorijden; aan die hinderlijke trend moet de campagne ”Laat je niet afleiden”, die Veilig Verkeer Nederland maandag lanceerde, een eind maken. „We werpen de vraag op hoe normaal dit is.”
Het affiche dat bellende chauffeurs moet afschrikken, had eigenlijk moeten bestaan uit een verbouwereerde werknemer die een boze baas aan de lijn krijgt en daardoor brokken dreigt te maken, zegt woordvoerder Michael van der Maas van Veilig Verkeer Nederland (VVN). „Later bedachten we dat het nog aansprekender kon.”
Zodoende gaat VVN de campagne in met beelden van een chauffeur, die zijn moeder met wie hij onder het rijden belt plots op de motorkap ziet verschijnen. De boodschap is duidelijk: bellen onder het rijden, ontneemt weggebruikers het benodigde zicht.
Van der Maas heeft de cijfers paraat: afgeleid zijn onder het rijden, maakt de kans op een ongeval negen keer zo groot. „En bij tests in een rijsimulator zagen handheld bellende automobilisten vier van de tien verkeersborden over het hoofd.”
VVN heeft het tij tegen, erkent Van der Maas. „Mensen zijn geneigd zichzelf te overschatten. Zeker voor zakelijke rijders is telefoneren onder het rijden normaal. Wij willen de vraag opwerpen of dat echt zo is.”
Grote bedrijven zoals Esso helpen VVN door hun gedragscodes om zakelijk bellen onder het rijden te ontmoedigen, openbaar te maken. De politie stuurt extra motorrijders op pad. Vorig jaar steeg het aantal bekeuringen daardoor met bijna de helft naar 1042 gedurende de tweemaandelijkse actieperiode.
De boete van 180 euro mag worden opgelegd zonder dat de politie hoeft aan te tonen dat er sprake was van telefonisch contact. Alleen het vasthouden van de telefoon, hetzij met de hand, hetzij tussen schouder en oor, is al strafbaar.
Zelfs de moslima die zich in december verweerde dat zij de telefoon slechts had vastgeklemd tussen haar hoofddoek en haar oor kreeg bij de rechter nul op het rekest; ook dat viel onder vasthouden. Het risico dat zij te veel was betrokken „bij het op de tast bedienen van het telefoontoestel”, en daardoor minder goed in staat was „de benodigde verkeershandelingen” te verrichten, was volgens de rechter te groot.