Voorleestijdschrift ”Jip” biedt wonderlijke mix
„Een gids die in geen gezin met jonge kinderen mag ontbreken.” Dat is ”Jip”, een nieuw voorleesmagazine, volgens de uitgever. Leuk is het concept zeker. Het eerste nummer staat dankzij de Kinderboekenweek in het teken van helden.
Eigenlijk is ”Jip” –de naam is natuurlijk een eerbetoon aan Annie M. G. Schmidt en hij is gekozen omdat hij uniseks is– een wonderlijke mix. Met voorleesverhalen, prenten en knutselideeën richt het zich op het jonge kind tot een jaar of zeven, acht. Maar een artikel over voorlezen aan baby’s, een column van kinderboekenauteur Tjibbe Veldkamp, een rubriek voor vragen over voorlezen, interviews met BN’ers over voorlezen –in dit nummer presentatrice Yvon Jaspers– en een pagina vol hebbedingen zoals houten auto’s en Dikkie Dikslofjes zijn toch echt bedoeld voor ouders.
Kennelijk is het een idee dat aanslaat, want het heeft veel weg van ”Entoenentoen”, een voorleesmagazine dat sinds 2009 op de markt is. Dat verschijnt in samenwerking met Stichting Lezen. ”Jip” staat onder supervisie van Bas Maliepaard, vaste kinderboekenrecensent bij dagblad Trouw. De beide bladen werken samen met uitgeverijen die verhalen aanleveren.
Haast onvermijdelijk in een magazine als dit is dat veel tekst rechtstreeks uit boeken komt. Een gedicht uit een bundel van Hans en Monique Hagen, een verhaal uit het nieuwste boekje over Robin van Sjoerd Kuyper en een uit ”Kolletje – Het grote voorleesboek” van Pieter Feller. Het lijkt soms verkapte reclame, maar het is hoe dan ook een efficiënte manier om bekend te raken met diverse auteurs.
Boekgegevens
”Jip. Voorleesmagazine nr. 1”; door Bas Maliepaard (hoofdred.); uitg. Juniorpress magazines; 63 blz.; € 3,50 (introductieprijs; jaarabonnement 27,50 voor zes nummers).