Oude Wereld: Evolutieonderwijs gebaseerd op verouderde argumenten
URK – In gangbare biologiemethoden voor het vwo wordt geen onderscheid gemaakt tussen feiten en interpretaties. Ook worden achterhaalde argumenten voor het evolutiemodel nog steeds als valide onderbouwing opgevoerd.
Dat concludeert Stichting De Oude Wereld uit Urk op basis van een onderzoek naar de weergave van de evolutietheorie in drie veel gebruikte biologiemethoden. De stichting heeft de resultaten van het onderzoek op 7 oktober 2011 gestuurd naar de betreffende uitgevers en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Een rectificatie in de richting van de scholen waar de methoden in gebruik zijn, is volgens de stichting op zijn plaats. De Stichting heeft de betreffende uitgevers gevraagd om binnen een maand te reageren.
Aan het ministerie heeft stichting de Oude Wereld gevraagd in de nieuwe examenprogramma’s te eisen, dat verschil wordt gemaakt tussen feiten en interpretaties en om naast de verouderde en grotendeels achterhaalde evolutionaire theorieën ook de theorieën op te nemen die de werkelijkheid beter verklaren.
De resultaten van het onderzoek tonen eveneens aan dat geen van de drie biologieboeken helder onderscheid maakt tussen feiten en interpretaties. Het gevolg is dat veel interpretaties als feit worden geleerd. Dit is volgens de wetenschapstheorie taboe. Bovendien worden diverse oude argumenten voor het evolutiemodel die inmiddels zijn achterhaald, nog steeds als valide argumenten opgevoerd.
Niet langer kunnen Big Bang, quantumelectrodynamica, abiogenese en macro-evolutie in de boeken als bewezen worden opgevoerd, terwijl ander onderzoek het tegendeel bewijst. Aandacht is nodig voor theorieën die wel succesvol zijn: plasmatheorie, Stochastische Electro Dynamica, Zero Point Field, multifunctionele genomen (basistypen) die zijn ontstaan in een recent verleden, en snelle speciatie en radiatie (micro-evolutie), tijdelijk onderbroken door een periode van astronomische, meteorologische en geologische instabiliteit, die verband houdt met de zondvloed.
Het onderzoek is uitgevoerd na overleg met het ministerie op 20 april 2011 over kwaliteitsborging van lesmethoden. Eerder had de stichting bezorgdheid geuit over het wetenschappelijkheid van de advies-examenprogramma’s voor de bètavakken.