Barbie geeft Ken zijn zin: Mattel breekt met fout hout
Speelgoedfabrikant Mattel zal voortaan geen verpakkingen meer gebruiken met fout hout uit Indonesië.
Enkele maanden geleden brak Ken met Barbie in een ludieke campagne van Greenpeace om de milieuschade door Mattel aan de kaak te stellen.
„Barbie, it’s over”, klonk het plots in juni. Ken had er naar eigen zeggen genoeg van dat zijn lief betrokken was bij de vernieling van waardevolle bossen in Indonesië. Het bleek om een wereldwijde campagne van Greenpeace te gaan, die het verpakkingsbeleid van speelgoedgigant Mattel aan de kaak stelde. Mattel is niet alleen eigenaar van Barbie, maar ook van merken als Fisher-Price en Matchbox.
Greenpeace leverde bewijs dat de leveranciers van papier voor de Mattel-verpakkingen betrokken waren bij de vernieling van regenwouden op Sumatra, het verdwijnende leefgebied van bedreigde diersoorten als de Sumatraanse tijger en de Orang Oetan.
Gisteren ging Mattel overstag: het bedrijf neemt zich voor niet langer papier en verpakkingsmateriaal te kopen van dubieuze producenten. Mattel legt leveranciers voortaan op om houtpulp te weigeren van bedrijven „waarvan we weten dat ze betrokken zijn bij ontbossing.”
„De regenwouden in Indonesië zouden gebruikt moeten worden voor de bescherming van diersoorten als de tijger, niet voor wegwerpverpakkingen. Daarom is het erg goed nieuws dat Mattel een nieuw aankoopbeleid heeft ontwikkeld”, zegt Bustar Maitar van Greenpeace in Indonesië.
De speelgoedgigant wil ook geen houtpulp meer uit plantages die aangelegd zijn op plekken waar ooit natuurlijke bossen stonden. Die omvorming van regenwouden tot plantages is immers een van de grote drijfveren achter de ontbossing in Indonesië. Het bedrijf wil ook het aandeel van gerecycleerd papier verhogen en het gebruik van papier met FSC-keurmerk stimuleren. Dat keurmerk garandeert herkomst uit duurzaam beheerde bossen.
Een van die geviseerde bedrijven waar Mattel mee breekt, is het beruchte Asia Pulp and Paper (APP). Greenpeace had in een rapport aangetoond dat het bedrijf betrokken is bij grootschalige ontbossing in Indonesië.
„Het wordt steeds duidelijker voor Asia Pulp and Paper dat de vernietiging van regenwouden slecht is voor de zaken. Golden Agri-Resources, een zusterbedrijf van APP, heeft zich al geëngageerd om het beter te doen en zo lucratieve contracten teruggewonnen. APP moet hetzelfde doen. De voorbije weken heeft Greenpeace de vernielingen door het bedrijf verder gedocumenteerd.”
Greenpeace koos marktleider Mattel, maar kijkt ook naar andere speelgoedproducenten. „We zullen Mattel goed in de gaten houden om te controleren of ze hun engagement nakomen. Maar we willen ook andere bedrijven, waaronder Disney en Hasbro, aanmoedigen om de wouden te beschermen.”