Economie

EP wijst ecopunten van Oostenrijk af

Het Europees Parlement verzet zich tegen het handhaven van het systeem van ecopunten voor transitoverkeer door heel Oostenrijk.

ANP
4 July 2003 08:22Gewijzigd op 14 November 2020 00:25

Volgens het EP zijn de ecopunten in strijd met het principe van vrij verkeer van goederen. Vooralsnog zouden ecopunten volgens het EP alleen mogen gelden voor het Alpengebied. Door de afwijzing van een compromis tussen EU-lidstaten zullen moeizame nieuwe onderhandelingen volgen met Oostenrijk over het Alpenverkeer.

De EU-lidstaten kwamen eind vorig jaar met moeite een compromis overeen, hoewel Oostenrijk en Italië zich daar niet in konden vinden. Het EP ziet dit compromis nu niet zitten en pleit in ieder geval voor een snelle invoering van een soort tolsysteem, in plaats van de aankoop van vervoersrechten per vrachtwagen via ecopunten.

Ook wil het EP dat de regeling beperkt blijft tot de Alpenregio en niet geldt voor heel Oostenrijk, zoals de lidstaten willen. Een grote meerderheid van het EP is er wel voor om moderne en schone vrachtwagens op termijn meer toegang te geven, zo bleek uit een stemming over het compromis van de lidstaten donderdag.

Het Europees Parlement kreeg overigens de toezegging van Europees commissaris De Palacio (Transport) om de criteria voor botsproeven met auto’s zo aan te passen dat deze ook gaan gelden voor grotere voertuigen, zoals minibusjes en suv’s, een soort van grote Amerikaanse terreinwagens die ook in Europa succes boeken. Dat gebeurde op initiatief van VVD-europarlementariër Vermeer, die via proeven voor zwaardere voertuigen voetgangers beter wil beschermen.

Vermeer kreeg niet gedaan dat het EP hem volgde om bij de toekenning van compensatie voor geschrapte vluchten een onderscheid te maken tussen overboekingen en vertragingen door stakingen of trage bagageafhandeling. De VVD’er vreest dat goedkope maatschappijen als Ryanair of easyJet op de fles gaan als zij in alle gevallen compensatie moeten betalen. „Terwijl zij voor vertragingen bij bijvoorbeeld de luchtverkeersleiding niet verantwoordelijk zijn.”

Verder kreeg Vermeers partijgenote Sanders donderdag wel een grote meerderheid van het parlement achter zich om lidstaten ertoe te verplichten ook militaire zones van hun luchtruimen meer open te stellen voor de burgerluchtvaart.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer