Binnenland

Nijmegen bouwt stadsbrug over Waal

Het Nijmeegse stadsbestuur wil tot 2020 het westelijk deel van de stad ingrijpend opknappen en een nieuwe stadsbrug over de Waal aanleggen.

ANP
4 July 2003 08:11Gewijzigd op 14 November 2020 00:25

Het complete plan daarvoor kost naar schatting 528 miljoen euro. Omdat het college volgende stadsbesturen niet onomkeerbaar wil belasten met die enorme investering zijn in het gisteren gepresenteerde plan tussenstops ingebouwd.

Volgens de drie wethouders die het plan Koers West presenteerden, is het inbouwen van tussenstops in een dergelijk miljoenenplan nieuw voor Nederland. Het stadsbestuur wil in elk geval voorkomen dat Koers West niet meer te stoppen is als de eerste graafwerkzaamheden zijn verricht.

Daarom wil het college dat de gemeenteraad in 2006 en dan telkens een paar jaar later opnieuw een besluit neemt over de voortgang. Op zulke momenten is het mogelijk om onderdelen van het plan, zoals bijvoorbeeld ondergrondse parkeergelegenheid in een nieuwe woonwijk, te schrappen. Dat levert dan een fikse besparing op, aldus wethouder P. Depla.

Nijmegen-West is een verouderd en verpauperd stadsdeel. Het grenst aan de Waal en het Maas-Waalkanaal. De meeste woningen dateren van voor de Tweede Wereldoorlog. De industrie- en bedrijfsterreinen langs het water zijn dringend aan een opknapbeurt toe, terwijl er ook veel meer groen in de wijk moet komen.

„Er ligt nu een stuk niemandsland grenzend aan het centrum van de stad. Dat deel moet klaargemaakt worden voor de komende eeuw”, aldus Depla. Volgens het college is Koers West qua omvang te vergelijken met bouwplannen als de Kop van Zuid in Rotterdam, Céramique in Maastricht en het IJ-oeverproject in Amsterdam.

Het college wil tot 2020 ongeveer 2000 nieuwe woningen in de koop- en de huursector realiseren. Bewoners kunnen hun auto ondergronds parkeren. In de wijk liggen veel resten uit de Romeinse en de Bataafse tijd, zoals een tempel en een badhuis. Die wil het college opgraven en blijvend zichtbaar maken. De nieuwe stadswijk die zo ontstaat, moet verbinding krijgen met de Waalsprong, de noordelijke uitbreiding van Nijmegen aan de andere kant van de Waal. Daar bouwt de gemeente 11.000 woningen. Daarom stelt het college voor om op de plek waar het Maas-Waalkanaal uitmondt in de Waal een nieuwe stadsbrug te bouwen.

De aanleg van de brug, die in 2012 klaar moet zijn, gaat 261 miljoen euro kosten. De eerste voorbereidingen voor de bouw zijn al getroffen. Volgens het stadsbestuur is een tweede Waalbrug in Nijmegen dringende noodzaak, aangezien de oude brug uit 1936 het verkeer absoluut niet meer aan kan. Dagelijks slibt het verkeer stadinwaarts en staduitwaarts helemaal dicht.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer