Kerkklokken luiden tegen aanleg Blankenburgtunnel
ROTTERDAM – Burgers, milieuorganisaties en boswachters protesteren zaterdag in Vlaardingen tegen de aanleg van de Blankenburgtunnel. De demonstranten luiden die dag om vijf voor twaalf symbolisch de noodklok om aandacht te vragen voor hun bezwaren. Volgens hen verdwijnt door de tunnel het laatste stukje groen tussen Vlaardingen en Maassluis.
Dat hebben Natuurmonumenten en Milieudefensie woensdag laten weten. Om het protest kracht bij te zetten luiden de Lucaskerk en de Grote Kerk van Vlaardingen op hetzelfde tijdstip hun kerkklokken.
Het is niet de eerste keer dat tegenstanders van de tunnel hun stem laten horen. Vorige week overhandigden demonstranten een manifest aan de Tweede Kamer en minister Schultz van Haegen (Infrastructuur).
De Blankenburgtunnel zou een verbinding moeten vormen tussen de A20 en de A15 ten westen van Rotterdam. Dat er een nieuwe westelijke oeververbinding onder de Nieuwe Waterweg komt, lijkt zeker. Alleen is nog niet duidelijk waar.
Natuurmonumenten haalt alles uit de kast om protest aan te tekenen tegen de aanleg van de tunnel. Zo heeft de organisatie een pagina op Facebook gelanceerd in het kader van de campagne ”Kies vóór een mooi Midden-Delfland, stem tegen de Blankenburgtunnel!” Mensen kunnen hun handtekening plaatsen tegen de komst van de tunnel. Ook Twitter wordt ingeschakeld om de eigen doelstellingen te realiseren.
Met deze campagne, waarin sociale media een grote rol spelen, wil Natuurmonumenten voorkomen „dat er opnieuw een grote aanslag wordt gedaan op het landschap van Midden-Delfland.”
Inmiddels zijn er, in samenwerking met andere (lokale) organisaties, 20.000 handtekeningen tegen de Blankenburgtunnel verzameld. Er zijn in totaal 40.000 handtekeningen nodig om wettelijk bezwaar tegen de bouw van de tunnel te kunnen maken.
De Stichting Vrienden van de A4, een initiatief van „vier ondernemende burgers” die zich jaren beijverden voor de aanleg van de A4 door Midden-Delfland, is juist een grote voorstander van de aanleg van de Blankenburgtunnel. De nieuwe oeververbinding vormt volgens de stichting een belangrijke aanvulling op de A4 door Midden-Delfland.
Ook de gemeenten op Voorne-Putten zien de Blankenburgtunnel graag komen, aldus wethouder Mourik van Spijkenisse onlangs tijdens een bezoek van Provinciale Statenleden. Ze noemde het verzet van Vlaardingen en andere gemeenten tegen de tunnel „nogal bot.”
De wethouder gaat ervan uit dat de nieuwe snelweg goed wordt ingepast in het landschap. Maar voor Vlaardingen en Schiedam blijft de Blankenburgtunnel onbespreekbaar.
Er is nog een tweede variant mogelijk om het verkeer rond Rotterdam te ontlasten, de westelijk van Maassluis gelegen Oranjetunnel. Uit een recente verkeersstudie van Rijkswaterstaat blijkt echter dat de Blankenburgtunnel de files rond Rotterdam beter oplost dan de Oranjetunnel. Ook is de Blankenburgtunnel goedkoper in aanleg.
Door de Blankenburgtunnel zou de drukte in de Beneluxtunnel met 10 procent afnemen, terwijl dat bij de Oranjetunnel maar 2 procent in de spits is. „Dan hoeft er maar één botsing te zijn en alles staat vast”, aldus een woordvoerder van Rijkswaterstaat op RTV Rijnmond vorige maand.
Nadeel van de Blankenburgtunnel is dat het drukker wordt op de A20 tussen Vlaardingen en het Kleinpolderplein.
De verkeersmodellen worden verder uitgewerkt om een keuze te maken tussen de twee varianten van de oeververbinding. Minister Schultz van Haegen neemt hierover in november een beslissing, zo is de bedoeling.
www.projectnwo.nl www.natuurmonumenten.nl www.a4middendelfland.nl