Inbreker kiest doelwit via Twitter en Facebook
APELDOORN – Inbrekers maken steeds vaker gebruik van sociale media als Twitter, Facebook en Foursquare om hun doelwit uit te kiezen.
Brits onderzoek toont aan dat maar liefst 78 procent van de inbrekers netwerken als Facebook, Twitter en locatiedienst Foursquare inzet om te bepalen welke huizen ze kunnen leegroven.
Bijna driekwart van hen, 74 procent, geeft aan Google’s Street View te gebruiken om de omgeving van het doelwit te verkennen.
Het onderzoek werd uitgevoerd door het Britse beveiligingsbedrijf Friedland. Zij ondervroegen vijftig ex-inbrekers. Hoe representatief deze groep is voor het inbrekersgilde is onduidelijk, maar het onderzoek maakt toont wel aan dat het gedachteloos delen van allerlei persoonlijke gegevens via sociale netwerken risico’s met zich meebrengt.
Beveiligingsexpert Jonathan Lim zei tegenover Sky News dat inbrekers simpelweg analyseren wat er op sociale netwerken gebeurt. „Ze checken de statusupdates van mensen. Sommige twitteraars melden „Ik ben op vakantie en het is hier geweldig!” Als een inbreker weet waar je woont, is zo’n tweet een open uitnodiging.”