Binnenland

Online gamen kind kost ouders geld

LEIDSCHENDAM – De manier waarop aanbieders van virtuele werelden en sociale games op internet geld verdienen aan kinderen kan niet door de beugel. Mijn Kind Online en de Consumentenbond dringen aan op maatregelen tegen de misleiding van kinderen.

Binnenlandredactie
4 October 2011 11:50Gewijzigd op 14 November 2020 16:56
Foto ANP
Foto ANP

Stichting Mijn Kind Online, kennis en adviescentrum voor jeugd en nieuwe media, publiceerde zondag een onderzoek naar de methodes waarmee aanbieders geld verdienen aan jonge internetters op virtuele werelden als Habbo en Panfu. De Consumentenbond heeft gisteren hierover een brief gestuurd naar minister Verhagen (Economische Zaken).

Veel aanbieders van sociale games en virtuele werelden laten kinderen betalen voor virtuele spullen via het sms-tegoed op hun mobieltje. Zo kunnen ze voor hun virtuele persoonlijkheid kleding of meubeltjes aanschaffen door een sms’je te sturen of te bellen naar een 0900-nummer.

Het kopen wordt steeds gemakkelijker en verleidelijker, terwijl kinderen op steeds jongere leeftijd over een mobieltje beschikken. „De kans op financiële uitglijders wordt steeds groter”, stellen de onderzoekers. Kinderen ervaren het bellen of het sturen van een sms niet als daadwerkelijk betalen.

Bedrijven zijn „niet duidelijk” over de kosten, aldus de onderzoekers, waardoor het „steeds vaker” fout gaat. Mijn Kind Online en Consumentenbond ontvangen klachten van ouders die honderden euro’s zijn kwijtgeraakt. „Niet zelden op een geraffineerde, ondoorzichtige of oneerlijke manier.” De omvang van het probleem is niet bekend. Steeds meer ouders hebben echter moeite met de druk van aanbieders op kinderen om via onlinespellen geld uit te geven.

Mijn Kind Online en de Consumentenbond dringen daarom aan op maatregelen. Het betalen per sms of beltegoed moet onmogelijk worden. Aanbieders zouden gebruik moeten maken van abonnementen, waarbij de kosten duidelijk zijn. Verder zou voor kinderen onder de 16 jaar toestemming van ouders nodig zijn. De branche moet bovendien een gedragscode opstellen. Bovendien moet er een eind komen aan het verstrekken van privégegevens van kinderen via enquêtes in ruil voor extra spelmogelijkheden.

Ouders moeten bij de opvoeding meer dan nu aandacht besteden aan het online omgaan met geld, benadrukken de onderzoekers.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer