Zaad zaaien langs de snelweg
VELDHOVEN – „Regelmatig merk je dat de Heere de zaak stuurt.” De ene keer kan Martien Stam van Chauffeurs Evangelisatieteam Holland een Bijbel kwijt aan een „zoekende” Belg. De volgende keer treft hij op een parkeerplaats een geïnteresseerde Poolse chauffeur. Zaterdag staat het team tijdens een truckerdag stil bij het 25-jarig bestaan.
Martien Stam maakt gemakkelijk een praatje. En doordat hij zelf jaren actief was in de transportsector kent hij het chauffeurswereldje van binnenuit. Die combinatie maakt dat hij de achterliggende 25 jaar al vele positieve contacten heeft weten te leggen.
Soms komen die contacten onverwachts op de weg van de evangelist, die met zijn camper langs vrachtwagenparkeerplaatsen in Nederland en elders in Europa trekt om Bijbels en traktaten te verspreiden. „Het was in Tsjechië, op een heel kleine parkeerplaats. Er stond maar één vrachtwagen. Een Duitser. Ik maakte een praatje en zei dat ik iets heel bijzonders voor de man had: een Truckerbijbel. De man reageerde: „Dit is niet te geloven. Ik heb in Duitsland jaren geleden gehoord dat er een Nieuw Testament speciaal voor truckers is. Die wil ik heel graag hebben, maar ik kon hem niet vinden. Nu rijd ik in Tsjechië en ontmoet ik jou. Onbegrijpelijk. Normaal rijd ik nooit op Tsjechië, alleen op Frankrijk of Spanje. Vanwege ziekte van een collega doe ik nu deze rit en kom ik jou tegen met de Bijbel.””
Dit voorjaar trof hij op het juiste moment een Belgische chauffeur aan wie hij iets over het Woord kwijt kon. „De Evangelische Omroep wilde al heel lang een keer opnamen maken als ik actief was met het evangelisatiewerk op een parkeerplaats. Ik heb die boot steeds afgehouden, omdat ik het gevoel had dat ik met zo’n camera naast me niet goed contact zou kunnen leggen met de chauffeurs. Dit voorjaar zei ik tegen de EO: „Vooruit, doe het dan maar een keer.” We komen op een parkeerplaats. Daar zit een Belgische chauffeur alleen op een bankje voor zich uit te turen. Ik zeg: Hoe is het. „Waardeloos”, antwoordt hij. Hij zou met pensioen gaan en hij en zijn vrouw hadden gespaard voor een camper. Daarmee zouden ze na zijn pensionering gaan rondtrekken. Het is er niet van gekomen, want zijn vrouw was drie maanden eerder overleden. Dan kun je je verhaal kwijt en traktaten achterlaten.”
Chauffeurs Evangelisatieteam Holland ontstond in 1986 „per ongeluk”, zegt Martien Stam. Na het vastlopen van een ander project begon Stam met het „uitdelen van cassettebandjes met een Bijbelse boodschap.” Van het een kwam het ander en het evangelisatiewerk sloeg zo aan dat Stam en zijn vrouw halverwege de jaren negentig volledig aan de slag gingen als truckersevangelist.
De twee werden en worden –Stam hertrouwde na het overlijden van zijn eerste vrouw– ondersteund door andere chauffeurs „die één ding gemeen hebben: Zij wilden hun collega’s bekendmaken met de Bijbelse boodschap die voor henzelf zo veel betekent.” Inmiddels is er een netwerk van „circa 300 christenchauffeurs” die meehelpen „door het verspreiden van traktaten, het voeren van gesprekken of financiële hulp.”
Chauffeurs Evangelisatieteam Holland beschikt anno 2011 over folders in vrijwel alle Europese talen. „Tot aan Oekraïens toe.” Vooral de traktaten in het Pools gaan hard. „Poolse chauffeurs zijn erg geïnteresseerd.”
De folders zijn aangekleed met foto’s van mooie trucks. „Dat trekt.” De Truckerbijbel is ook gericht op de doelgroep. „Er staat bijvoorbeeld iets in over de vraag op welke weg we zijn.”
Het evangelisatieteam werkt nauw samen met buitenlandse organisaties, zoals Trucker Church in Duitsland en Zweden. „In Engeland zijn wij niet meer zelf actief. Daar is een vergelijkbare organisatie opgericht waar wij goede banden mee hebben.”
Het evangeliseren onder vrachtwagenchauffeurs is niet moeilijker dan elders, vindt Stam. „De Bijbel zegt: Er is niemand die God zoekt. Maar een boer die veel goed zaad zaait, weet dat er meer zal opkomen. Zo is het ook met dit werk. Ik krijg vaak geen respons, maar aan de andere kant: regelmatig merk je dat de Heere de zaak stuurt.”