Economie

Concurrentie nekt pretparken en dierentuinen

UTRECHT (ANP) – Dagattracties als pretparken en dierentuinen hebben een lastig jaar achter de rug. Dat komt deels door de regenachtige zomer, maar ook doordat er steeds meer concurrentie is en de consument minder te besteden heeft. Het ene park is daar beter tegen opgewassen dan het andere, zo blijkt uit woensdag gepubliceerd onderzoek van de Rabobank.

28 September 2011 06:53Gewijzigd op 14 November 2020 16:50
Dierentuin. Foto ANP
Dierentuin. Foto ANP

Er zijn volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de afgelopen 5 jaar tientallen pret- en themaparken bijgekomen. In de slag om de gunst van de consument stunten veel attracties met de prijzen. Het is niet langer de vraag óf er korting wordt gegeven maar hoeveel, aldus de Rabobank.

Het gevolg is dat niet alleen de bezoekersaantallen teruglopen, maar ook de gemiddelde besteding per bezoeker. Voor de komende jaren ziet het beeld er niet veel rooskleuriger uit, aangezien vrijwel alle Nederlanders er volgend jaar verder in koopkracht op achteruit gaan.

De parken die zich nu aan de malaise weten te onttrekken, vallen volgens de onderzoekers op door hun onderscheidend vermogen en professioneel management. „Zij hebben een duidelijke positionering, weten wat hun doelgroep belangrijk vindt en maken bewuste keuzes in het voeren van acties en het geven van kortingen”, aldus de Rabobank.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer