Hyundai i40 blijkt Europaproof

Met grote, zakelijke auto’s heeft Hyundai in Nederland tot nu toe nauwelijks potten kunnen breken. Maar de nieuwe i40 lijkt wel een serieuze kans te maken.

Tony Vos
24 September 2011 13:18Gewijzigd op 14 November 2020 16:47
Foto Tony Vos
Foto Tony Vos

Tot nu toe bestookte Hyundai de vooral zakelijke markt met de Sonata, louter als sedan, met weliswaar veel waar voor het geld, maar een erg Aziatische en daardoor weinig aansprekende vormgeving. Het roer gaat met de i40 helemaal om, omdat het model meteen als ruim bemeten stationwagon beschikbaar is, een carrosserieversie die voor een groot deel in de Duitse studio van het merk tot stand is gekomen.

Omdat er een grote voorkeur is voor stationwagons, verwacht Hyundai zo’n 80 procent van de nieuw i40 in die vorm te gaan verkopen. Een sedan volgt, maar zal niet meer dan in de voetsporen van de Sonata treden.

Even los van de eigenschappen van de nieuweling, is het voor succes van belang dat het merk zowel een benzine- als een dieselmotor kan aanbieden die voldoet aan de eisen voor 20 procent bijtelling. Zonder zo’n aanbod kan een automerk het op dit moment wel vergeten.

De i40 is met een lengte van 4,77 meter niet alleen fors qua formaat, de auto toont ook bijzonder langgerekt. De ruitlijn wordt over de volle lengte met een metaalkleurige omlijsting geaccentueerd. De oplopende taillelijn eindigt in de spits uitlopende achterlichten, terwijl in het front alle lijnen naar de grille wijzen. Schuin van achteren toont de i40 het geslaagdst, met beslist een eigen karakter.

Achter de klep gaat een fors volume schuil van minimaal 553 liter. Het neerklappen van de achterbank resulteert in maar liefst 1719 liter en daarmee zit de i40 behoorlijk aan de top van het segment.

Het ontwikkelingsproces dat Hyundai in zijn bestaan heeft doorlopen, heeft bij de i40 een prachtig interieur als resultaat. Er zijn wel wat parallellen en details die van Europese merken zijn afgekeken, maar het geheel verdient ook wat afwerking en materialen betreft een pluim. Net als aan het front van de auto lopen de lijnen aan de binnenkant stuk voor stuk naar de middenconsole, met hoog daarin gemonteerd het kleurenscherm voor de navigatie. Er zijn tal van metaalkleurige accenten die het geheel zeker niet te druk maken.

Hetzelfde geldt voor panelen in pianolakzwart. Vier tot vijf volwassenen vinden probleemloos een ruime plek in de i40. Hoofd- en beenruimte zijn dik in orde. De veiligheid is op niveau, met standaard zeven airbags inclusief een knie-airbag.

Naast de direct ingespoten 1.6 GDI benzinemotor (135 pk) is vooral de instapdiesel van groot belang. Dit zijn de twee motoren die voor een lagere bijtelling in aanmerking komen. Een laag brandstofverbruik wordt in eerste instantie door de motor zelf bereikt, maar het standaard start-stopsysteem helpt daar onder stadse omstandigheden beslist aan mee. De 1.7 CRDi blijkt goed voor een vermogen van 115 pk en een prima koppel van 260 Nm tussen de 1250 en de 2750 tpm. Deze versie bereikt in 12,9 seconden de 100 km/u en topt op 190 km/u.

Belangrijker dan de droge cijfers is het gevoel dat de auto in de dagelijkse praktijk geeft. De grote Wagon komt niets te kort, is vlot genoeg bij acceleraties en heeft een soepel schakelende zesbak. De motor beschikt over genoeg trekkracht onderin en blijkt keurig stil. De 20 procent bijtelling is een belangrijk aankoopargument, maar het brandstofverbruik in de praktijk telt uiteraard ook mee. De i40 neemt genoegen met een liter voor iedere 18 kilometer, waarmee de auto keurig in de pas loopt met de zuinige concurrentie.

De i40 blijkt een echte instappen-en-wegrijdenauto. Alles gaat intuïtief, gemakkelijk en licht. Het onderstel is vooral op comfort afgestemd, dat zal niemand verbazen. De lange wielbasis is hier al een aanwijzing voor. Overhellen in bochten is de i40 vreemd.

De basisuitvoering van de i40 luistert naar de naam i-Drive en kost 27.995 euro als 1.7 CRDi. De tweede trap heet i-Motion (meerprijs 2000 euro) en omvat dual zone climate control, 16 inch lichtmetaal, mistlampen voor en privacy glass. Interessant is de Business Edition (1000 euro boven op i-Motion) met aantrekkelijke zaken zoals zijairbags achterin, premium audiosysteem, navigatie met achteruitrijcamera en smart key met startknop.


Hyundai i40 Business Edition

++ De Hyundai i40 is een fors bemeten auto met volop ruimte voor vijf passagiers en een volumineuze hoeveelheid bagage.

  • De 1,7 liter dieselmotor is niet alleen zuinig en gunstig in de bijtelling, maar blijkt in de praktijk soepel en stil te functioneren.

  • De afwerking, gebruikte materialen en vormgeving van het interieur sluiten uitstekend aan bij de Europese smaak, ook al wordt de i40 in Zuid-Korea gebouwd.

+/- Prijstechnisch komt de i40 prima mee met de directe concurrenten, maar hij duikt niet meer zoals in het verleden het geval was onder het Europese prijsniveau.

  • Zowel bij het in- als bij het uitstappen klinkt er een vrolijke deuntje ter verwelkoming of als afscheid. Leuk in het begin, maar ronduit vervelend na een keer of tien.

Topsnelheid 190 km/h

Acceleratie 12,9 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld 1 op 18,1

CO2-uitstoot 113 g/km

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer