Amerikaans voedingsconcern strijdt tegen corpulentie
Kraft Foods, het grootste voedingsconcern van de Verenigde Staten, heeft besloten de strijd aan te binden met zwaarlijvigheid. Kraft presenteerde dinsdag een aantal maatregelen en wil onder meer te grote eenpersoonsverpakkingen en marketinginspanningen in scholen aan banden leggen.
Voor reclamecampagnes die op kinderen zijn gericht worden richtlijnen opgesteld. Deze moeten goede eetgewoonten en een actievere levensstijl aanmoedigen.
Kraft, onder meer bekend van Milka-chocolade, Toblerone en Oreo-koekjes, wil met een wereldwijde campagne duidelijk maken bezorgd te zijn over zwaarlijvigheid, met name bij kinderen. Het concern volgt daarmee initiatieven van enkele fastfoodketens die meer de nadruk zijn gaan leggen op gezonder en caloriearmer voedsel. McDonald’s wist daardoor in mei de grootste omzetstijging in vier jaar te boeken.
„Wat mensen eten, is een persoonlijke keuze, maar wij kunnen ervoor zorgen dat zij een bewustere keuze maken”, aldus plaatsvervangend bestuursvoorzitter Roger Deromedi van Kraft bij de lancering van de campagne.
Begin volgend jaar moet zijn begonnen met de uitvoering van de voorgestelde maatregelen. Dit zal circa twee tot drie jaar in beslag nemen. Kraft Foods is in meer dan 150 landen actief, waaronder ook in Nederland. In Nederland wordt vooral goed verdiend aan de Milka-repen en de chocolade van Côte d’Or. Kraft maakt onderdeel uit van Altria Group, dat ook eigenaar is van de sigarettenfabrikant Philip Morris.
McDonald’s kreeg vorig jaar te maken met schadeclaims van twee Newyorkse kinderen die zeiden dat zij te dik waren geworden en daardoor gezondheidsproblemen hadden gekregen door het eten van te veel hamburgers. Een rechter wees de claims eerder dit jaar af, maar de zaak zorgde voor veel beroering in de voedingssector. Altria wordt al jaren achtervolgd door doodzieke rokers en nabestaanden.