Buitenland

Moslimprediker zet zich in voor onderwijs

Onderwijs moet een van de pijlers van het nieuwe Egypte zijn, betoogt de invloedrijke moslimsprediker en tv-persoonlijkheid Amr Khaled. Hij krijgt in zijn streven naar beter onderwijs steun van Vodafone Egypte.

Jielis van Baalen
16 September 2011 21:24Gewijzigd op 14 November 2020 16:40
Egyptische schoolkinderen in de Ain Shamsschool in Caïro. Foto Donna Napolitano
Egyptische schoolkinderen in de Ain Shamsschool in Caïro. Foto Donna Napolitano

Onlangs gaf de populaire moslimactivist en tv-prediker Amr Khaled een seminar over het belang van onderwijs voor het welslagen van de Egyptische renaissance. „Als een volk het belang van onderwijs niet inziet, zal er nooit wat verbeteren, zelfs niet na een revolutie”, zei Khaled. „Voor de opstand werden we onderdrukt. We misten vrijheid. De eerste barrière hebben we genomen, maar de belangrijkste stap die nú gezet moet worden is de verbetering van het onderwijs.”

Khaled zei dit afgelopen week tegen een menigte van een paar honderd mensen, ter gelegenheid van Wereldalfabetiseringsdag. Op 17 november 1965 werd door de Verenigde Naties (Unesco) 8 september uitgeroepen tot Wereldalfabetiseringsdag. Deze dag werd voor de eerste keer gevierd in 1966. Het doel is om het analfabetisme van individuen, gemeenschappen en samenlevingen te bestrijden. Tijdens Wereldalfabetiseringsdag worden overal in de wereld speciale activiteiten georganiseerd.

Khaled hield zijn publiek voor dat de voorgaande generaties op een verkeerde manier onderwijs hebben gekregen. Die vorm van leren was gebaseerd op het memoriseren van de lesstof en het reproduceren ervan tijdens het examen. Volgens hem heeft deze manier ertoe geleid dat duizenden afgestudeerden niet in staat zijn een baan te vinden. „De arbeidsmarkt heeft mensen nodig die zelfstandig kunnen nadenken en heeft weinig aan mensen die alleen hun hoofd vol hebben gestampt met feiten”, aldus Khaled.

De prediker geniet grote populariteit in Egypte, maar ook daarbuiten. The New York Times Magazine schreef al in april 2006 over Khaleds (44) grote populariteit in de Arabische landen. De Times zette hem op de dertiende plaats van de meest invloedrijke personen ter wereld. Zijn opvattingen over onderwijs kunnen dan ook veel effect hebben.

Khaled benadrukte dat de eerste moslims, vele eeuwen geleden, dol waren op onderwijs. Een van hen was de bekende islamitische geleerde imam El-Shafie, een groot liefhebber van kennis en wetenschap. Hij zei eens dat hij wilde dat al zijn organen oren waren, om naar nog meer nieuwe kennis te kunnen luisteren. Hij hield van leren. Khaled moest constateren dat Egyptenaren tegenwoordig alleen nog maar geïnteresseerd zijn in het behalen van een diploma.

De helft van de Egyptenaren is analfabeet. Khaled noemt dat „een schande voor Egypte. Want er kunnen na de revolutie geen politieke en economische hervormingen tot stand komen als zo veel mensen ongeletterd zijn.”

Om de zo gewenste educatieve renaissance een duw in de rug te geven, is Vodafone Egypte, de grootste mobiele netbeheerder, gestart met een nationale alfabetiseringscampagne onder het motto: ”Kennis is macht”. Met dit programma wil de Stichting Vodafone Egypte, in samenwerking met Unesco, het analfabetisme de komende vijf jaar sterk reduceren. Op dit moment heeft het project 30 miljoen pond aan fondsen.

Er wordt ook samengewerkt met Sona’a el-Haya (Life Makers), een ngo die jongeren inzet als vrijwilligers. Zij zullen in het hele land cursussen gaan geven, in overleg met het ministerie van Onderwijs en andere betrokken instanties in Egypte.

Inmiddels zijn al diverse projecten in de landbouw, onderwijs, kleine industrieën en gezondheidszorg in volle gang. „Nieuw aan dit project is”, volgens Khaled, „dat meer dan in enig ander analfabetiseringsproject ter wereld, jonge mensen, zowel mannen als vrouwen, vrijwilligerswerk doen. Dit project heeft 12.000 vrijwilligers.”

Het eerste jaar wil men 120.000 mensen leren lezen en schrijven, in het daaropvolgende jaar 3 miljoen en zo verder. Het project richt zich met name op die gebieden waar het analfabetisme het grootste is, waaronder de hoofdstad Caïro, el-Minya en Sohag in Opper-Egypte, Alexandrië, Suez en El-Daqahliya, el-Sharqiya en el-Menoufiya in de Delta.

„In dit project zullen veel bedrijven, maar ook tientallen ngo’s en maatschappelijke organisaties, samenwerken aan projecten die volledig ten goede zullen komen aan de Egyptenaren”, aldus Khaled.

De prediker keerde na de revolutie terug naar Egypte.

Vóór de revolutie was hij gedwongen om het land een paar keer te verlaten, omdat critici bang waren dat hij jongeren niet alleen inspireerde om hun leven te veranderen, maar ook het regime. Maar nu is hij „optimistisch dat het met Egypte beter zal gaan.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer