Binnenland

Doink doink op Martinus Nijhoffbrug wordt zoef zoef

ZALTBOMMEL – „Hoor je het? Doink doink. Dat is de oude voegovergang. En hier is het ”zoef zoef”. Dat is de nieuwe. Het verschil is goed te horen.”

André Bijl
16 September 2011 22:04Gewijzigd op 14 November 2020 16:40
De voegen van de oostelijke rijbaan van de Martinus Nijhoffbrug bij Zaltbommel worden sinds gisteravond 20.00 uur vernieuwd. De brug is daarom tot maandag 5.00 uur dicht. Foto Rijkswaterstaat
De voegen van de oostelijke rijbaan van de Martinus Nijhoffbrug bij Zaltbommel worden sinds gisteravond 20.00 uur vernieuwd. De brug is daarom tot maandag 5.00 uur dicht. Foto Rijkswaterstaat

Ron Nijman van aannemerscombinatie Salverda en Van Gelder, die het onderhoud aan de Martinus Nijhoffbrug bij Zaltbommel uitvoert, herkent zelfs in het binnenste van de brug het geluid dat ‘zijn’ voeg maakt. Vanaf vrijdagavond 20.00 uur tot maandagmorgen 5.00 uur is de brug op de A2 dicht in de richting Utrecht om ook daar nieuwe voegen aan te kunnen brengen.

Het gaat om een technisch hoogstandje dat gebruikt wordt om de vijftien jaar oude brug klaar te stomen voor de toekomst. In totaal wordt bij het groot onderhoud zo’n 100 meter voegovergang gebruikt. De voegen aan het begin en het einde van de brug en in het midden dienen om temperatuursveranderingen op te vangen. „Elke overgang kan 30 centimeter krimpen of uitzetten. Voor de voegen worden speciale constructies bedacht om dat op te vangen.”

Het oude procédé hield het vijftien jaar uit; de aannemer denkt dat de nieuwe techniek een jaar of veertig stand houdt. „We gaan nu uit van andere inzichten en werken met andere materialen.” Dat zorgt er ook voor dat de 160 ton hoogwaardige betonmortel die wordt aangebracht na een uur of zeven al berijdbaar is. Normaal staan daar een paar dagen voor. „Het chemische proces is onvoorstelbaar krachtig. De temperatuur in het beton loopt in die zeven uur op tot zo’n 70 graden.” En als we het toch over getallen hebben: de onderhoudsbeurt van de brug over de Waal wordt meteen gebruikt om 3500 ton nieuw asfalt aan te brengen.

Het speciale beton en de massale inzet van personeel zorgen er voor dat de brug maar twee weekeinden dichtgaat, de helft van wat gebruikelijk is. „Daar zetten we dan ook een bonus op”, zegt Leny Schoren van Rijkswaterstaat. Er is de wegbeheerder alles aan gelegen om de overlast voor het verkeer zo veel mogelijk te beperken. Maar ondanks alle advertenties in dagbladen en de regionale pers, borden langs de weg en elektronische informatie zorgde de afsluiting van de brug in 
zuidelijke richting eind augustus voor veel overlast.

Door een extra voorlichtings­offensief hoopt Rijkswaterstaat dat nu te beperken. De A2 is zo’n drukke verkeersader –ruim 100.000 auto’s per dag– dat de omleidingen via de A27 en A50 dat maar gedeeltelijk kunnen opvangen. Vandaar dat Rijks­waterstaat in het zuiden vandaag en morgen veel verkeershinder en files verwacht.

Voor Den Bosch en Eindhoven wordt het verkeer al gewaarschuwd. Daarnaast houden de verkeerscentrale en inspecteurs op provinciale en rijkswegen de situatie van minuut tot minuut in de gaten. Hulpdiensten staan paraat om bij aanrijdingen de weg zo snel mogelijk vrij te maken. „We adviseren mensen niet onnodig de weg op te gaan of een alternatieve manier van vervoer te kiezen, zoals de trein. Maar wat we ook bedenken; files komen er toch.”

Intussen is Ron Nijman op het fietspad naast de brug beland en wijst op de speciale stalen constructie van de voegovergangen. Een passerende wielrenner stopt. „Levensgevaarlijk”, bromt de man. „Daar kom je zeker met je fietsbanden in vast te zitten.” Nijman ontkent: „Ook daar hebben we rekening mee gehouden.” De wielrenner rijdt drie keer heen en weer om zijn gelijk te bewijzen. Maar de overgang blijkt inderdaad veilig. „Zie je wel”, triomfeert Nijman. Ook de wielrenner is overtuigd.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer