„Vaker risico’s met onderhoudstreinen”
DEN HAAG (ANP) – De risico’s die uiteindelijk hebben geleid tot het treinongeval in Stavoren, staan niet op zichzelf. Volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid komt het ook bij andere ritten van onderhoudsmachines voor dat er fouten in tekeningen zitten, plaatsaanduidingsbordjes ontbreken, de machinist maar beperkt het spoor kent en meerdere mensen in de cabine plaatsnemen. Ook rijden de onderhoudstreinen soms zonder een werkend automatisch remsysteem.
Dat concludeert de onderzoeksraad in het rapport over het ongeval in Stavoren in juli 2010.
De raad komt bovendien tot de conclusie dat de betrokken bedrijven te weinig lering hebben getrokken uit eerdere, vergelijkbare ongevallen. In de afgelopen 10 jaar deden zich 18 incidenten voor met slijptreinen en andere zelfstandig rijdende onderhoudsmachines.
De bedrijven die betrokken waren bij het ongeval in Stavoren, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Inspectie Verkeer en Waterstaat hebben inmiddels wel maatregelen en verbeteringen doorgevoerd. „Deze moeten voortvarend worden uitgevoerd. De Raad is van mening dat ProRail hierin het voortouw moet nemen.”