Ingreep pakt gunstig uit voor Philips
De twee maanden geleden aangekondigde reorganisatie pakt voor Philips gunstiger uit dan verwacht. In plaats van de geplande kostenbesparing van 300 miljoen euro, levert de operatie in de tweede helft van 2003 ongeveer 1 miljard euro op.
Dat laat Philips-topman G. Kleisterlee weten in een vraaggesprek dat dinsdagochtend in The Wall Street Journal stond. De meevaller betekent niet dat ingrepen bij het elektronicaconcern verleden tijd zijn. Kleisterlee sluit niet uit dat nog een extra ontslagronde volgt op de 12.000 banen die al gaan verdwijnen. Voor de vorig jaar aangetreden Philips-president staat voorop dat het concern weer de weg omhoog inslaat. „Er is nog meer laaghangend fruit dat kan worden geplukt.” Volgens Kleisterlee wordt er binnen het bedrijf onnodig dubbel werk gedaan. „Te veel mensen proberen opnieuw het wiel uit te vinden.”
Het afgelopen jaar was voor Philips zeer moeilijk, als gevolg van de teruggang in de mondiale economie en de gevolgen van de gebeurtenissen op 11 september. De grootste producent van consumentenelektronica in Europa werd gedwongen tot een reorganisatie die de kosten met een kwart moet terugbrengen. Naar verwachting zal het concern komende maand, bij de presentatie van de resultaten over 2001, voor het eerst in tien jaar rode cijfers schrijven.
Toch is Kleisterlee optimistisch over 2002. Een gunstig teken is de meevallende verkoop van stereo’s en televisies rond Kerst. Positief is verder het aantrekken van de halfgeleidermarkt. In het vierde kwartaal van 2001 namen de orders in die sector al toe.
Kleisterlee geeft aan dat Philips niet van plan is zijn chipactiviteiten te laten fuseren met een concurrent zoals STMicro-electronics of Infineon. Eerder is Philips uit op de overname van een kleinere, gespecialiseerde halfgeleiderleverancier voor de audio- en de automobielindustrie.
Om de organisatie verder te stroomlijnen, werkt Philips aan de verkoop van zijn divisie contracting manufacturing services, die printborden maakt voor Philips-producten en andere afnemers. De verkoop past in de strategie om niet-kernactiviteiten af te stoten en de productie van traditionele apparatuur zoals standaardtelevisies uit te besteden. Zo maakt het Japanse Funai Electric al de videorecorders voor Philips’ Europese markt.
Veel verwacht Kleisterlee van de jongste dvd-recorder waarmee consumenten thuis zelf opnames kunnen maken. De Philips-topman verwacht dat het apparaat op termijn de videorecorder zal vervangen. De recorder moet ook Philips’ positie in de Verenigde Staten versterken. Op de grootste markt voor consumentenelektronica leggen de Nederlanders het nu af tegen vooral Sony.