„Nieuwe sites LCJ en HHJO beogen het heil van jongeren”
URK – Met twee muisklikken zijn vrijdag in Urk de vernieuwde websites van de kerkelijke jongerenorganisaties LCJ en HHJO gelanceerd.
Het Landelijk Contact Jeugdwerk (LCJ) van de Christelijke Gereformeerde Kerken en de Hersteld Hervormde Jongeren Organisatie (HHJO) willen met de nieuwe sites de jeugd bereiken „met de taal van nu en de middelen van nu”, aldus Steven Middelkoop van de HHJO. „We hebben hier geen blijvende stad. Misschien worden er over honderd jaar weer heel andere middelen gebruikt.”
Volgens de jeugdwerkadviseur hebben de websites, gedachtig aan het ”wel in de wereld, niet van de wereld”, een eigen inkleuring, met onder meer voor iedere dag een Bijbeltekst. „Er moet iets van Christus te zien zijn”, aldus Middelkoop. De Bijbeltekst voor vrijdag was op beide sites: „Dit is Mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, gelijkerwijs Ik u liefgehad heb” (Johannes 15:12).
Jeugdwerkadviseur Pieter van den Boogaard van de HHJO klikte om kwart over drie een rood vlakje aan met de woorden ”Zet live”, waardoor de website van de HHJO gelanceerd werd. Even later deed LCJ-bureaumanager Willem Kok hetzelfde voor de site van het LCJ. Bij de ingebruikneming waren vertegenwoordigers van de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten (JBGG) en het Hervormd Jeugdwerk (HJW) aanwezig.
Directeur Kees van Vianen van het LCJ onthulde dat bij de totstandkoming van de websites is samengewerkt met deze krant en de Reformatorische Omroep (RO). Zo staat het Bijbelleesrooster van de Puntuitredactie ook op de beide sites en is er steeds meer aandacht voor het uitzenden van jongerenbijeenkomsten door de RO. Hij maakte ook gewag van samenwerking met de stichting Ontmoeting. „We beginnen met z’n allen aardig wat op te bouwen.”
Het doel van dat alles is, aldus Van Vianen, „de zaligheid van jongeren. Ouderwets? Het kan me niet schelen. Het gaat om hun ziel en dat gebeurt op de basis van het betrouwbare Woord van God.”
De website is geschikt gemaakt voor samenwerking met sociale media. Van Vianen en Middelkoop zullen persoonlijke tweets de wereld in sturen. Een andere vernieuwing is het verzenden van e-cards voor bijeenkomsten, in plaats van papieren flyers.
Nieuw is ook een geïntegreerde mediafunctionaliteit, met onder meer uitzendingen van bijeenkomsten en korte filmpjes als aankondiging van appeldagen van de bonden.