Vrijwel alles is bol en rond aan de Lancia Ypsilon
Is het kopen van een auto een zakelijke of een emotionele aangelegenheid? Lancia speelt met de nieuwe Ypsilon op beide sentimenten in.
De Lancia Ypsilon heeft z’n 25e verjaardag bereikt, maar wel verdeeld over vier generaties. Het nieuwe model blijft bijzonder van vorm en lekker compact, maar slaat meteen ook andere wegen in. De nieuwe oplage werd ontwikkeld op dezelfde basis als die van de Fiat 500. De bodemgroep is voor deze auto verlengd, simpelweg vanwege het feit dat de Ypsilon een vijfdeurs is geworden.
In het compacte segment worden in Europa vrijwel alleen vijfdeursmodellen verkocht. In diverse landen is een auto met een lengte van 3,84 meter een gezinswagens, dus zijn de achterportieren broodnodig. Lancia heeft de twee extra deuren in het ontwerp een beetje weggemoffeld door de portiergrepen in de ruitomlijsting op te nemen. Vrijwel alles is bol en rond aan dit model. Het korte front begint met de typische Lanciagrille met los daarvan geplaatste koplampen. De voorruitstijl gaat al bol over in het dak, dat naar achteren nadrukkelijk afloopt. In een haast natuurlijke beweging vloeit dit weer door in de achterruit, die minder breed is dan de vijfde deur. De achterlichtunits liggen op de schermen, terwijl de onderkant van de achterbumper de vorm van een diffuser heeft, maar dat niet is.
De Ypsilon is behoorlijk hoog, waardoor de verhoudingen anders zijn dan bij een gemiddeld model uit dit segment. Ondanks de grote 16 inch wielen op dit exemplaar komen deze relatief klein over. Al bij al is de nieuwe Lancia Ypsilon allesbehalve saai. Maar inspelen op de wensen van het grote publiek, dat zal de kleine vijfdeurs niet doen zeker niet gezien de wat hogere prijs.
De Ypsilon durft gelukkig fantasievol te zijn in vorm en materialen. Zo verhuisde het instrumentarium al enkele generaties terug naar het midden van het dashboard en is daar gebleven. De nieuwe Ypsilon heeft een fors bemeten geheel met traditionele, ronde klokken. Die zijn vooral door hun opstelling middelmatig afleesbaar, terwijl de schakelindicator zo uit het zicht is geplaatst dat de adviezen intuïtief niet zullen worden gevolgd. De middenconsole inclusief de uitloper voor de versnellingspook is uitgevoerd in glanzend zwart, een materiaal waar heel snel vette vingers op staan. De console voor de pook is behoorlijk breed, waardoor de bestuurder rechts een beperkte knieruimte heeft.
Een van de mogelijke kleuren voor de bekleding is stemmig donkerbruin. Bij de uitrustingsvariant Platinum wordt de middenbaan in leer uitgevoerd met een bijzonder patroon in het stiksel. Het lijkt alsof deze middenbaan hoger ligt dan de randen en daardoor ontbreekt de nodige zijdelingse steun. De ruimte op de achterbank is voor de benen voldoende, maar het sterk aflopende dak eist hier z’n tol, zodat volwassenen vrijwel zonder uitzondering met het hoofd het plafond raken. De bagageruimte heeft met 245 liter een redelijke inhoud.
De 0,9 liter tweecilinder is van zeer recente datum en komt met turbo aan een schappelijk vermogen van 85 pk en een keurig koppel van 145 Nm al bij 1900 toeren per minuut. Gezien het feit dat de auto slechts 950 kg weegt, weet Lancia hier prima prestaties uit te halen. In 11,9 seconden staat de 100 km/u op de teller en de auto topt op 176 km/u. De tweecilinder maakt een pruttelend geluid, dat gelukkig niet storend is. Wel moet de bestuurder in het begin even zoeken waar de juiste schakelmomenten liggen, omdat niet blindelings op het gehoor kan worden afgegaan. De handgeschakelde vijfbak laat zich naar behoren bedienen, alleen is de stuurbekrachtiging niet overdreven communicatief.
Uiteraard past Lancia deze nieuwe motor toe om het brandstofverbruik zo laag mogelijk te krijgen. Volgens de meetcyclus zou het model genoegen moeten nemen met niet meer dan 1 liter op 23,8 kilometer. Dat blijkt een utopie als bij het aftanken een realistisch praktijkgemiddelde van 1 op 15 wordt gehaald. Een zesbak en een beter in het zicht geplaatste schakelindicator zouden hier wellicht kunnen helpen.
Lancia heeft de prijsopbouw van de nieuwe Ypsilon zeer overzichtelijk gehouden. De Golduitvoering kost 15.000 euro, terwijl de Platinum 16.600 euro moet opbrengen vanwege zijn rijkere uitrusting. De gerobotiseerde vijfbak kost op de TwinAir slechts 900 euro extra.