Chronologie Saab
RIJSWIJK (ANP) – De Zweedse autofabrikant Saab kondigde woensdag een flinke reorganisatie van het bedrijf aan. Een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen.
Voorjaar 2009: De Amerikaanse autofabrikant General Motors (GM), die Saab in 2000 heeft overgenomen, wil te midden van de economische crisis van het verlieslatende Saab af.
26 januari 2010: Na een spannende biedingsstrijd komt Saab in handen van Spyker Cars van Victor Muller. Marktkenners zijn sceptisch; Saab is veel groter dan Spyker en beide bedrijven staan al jaren in de rode cijfers.
19 februari 2010: De Russische investeerder Vladimir Antonov blijkt geld te geven aan Spyker. Hij verstrekte ongeveer 100 miljoen dollar aan leningen aan het investeringsfonds van Muller.
19 november 2010: Autofabrikant Saab ontslaat 200 werknemers, omdat de autoverkoop tegenvalt. Saab hoopte in 2010 45.000 auto’s te verkopen, maar kwam niet verder dan krap 32.000.
Februari 2011: Victor Muller verkoopt de Spyker-sportwagens aan zijn Russische vriend Antonov.
April 2011: Productie Saab valt met horten en stoten stil. Het bedrijf heeft betalingsachterstanden bij leveranciers die daarom geen onderdelen meer leveren. De achterstand zou tientallen miljoenen euro’s bedragen.
28 april 2011: Antonov wordt als aandeelhouder bij Saab benoemd. De Rus zegt een belang in Saab te willen kopen om het noodlijdende automerk van extra geld te voorzien.
2 mei 2011: Spyker krijgt een lening van 30 miljoen euro van investeringsfonds Gemini Investment Fund en vraagt om een deel van de lening die eerder is toegezegd door de Europese Investeringsbank (EIB), zodat de productie bij Saab weer kan worden opgestart. Diezelfde dag kondigt Saab een samenwerking aan met de Chinese Hawtai Motor Group, die uiteindelijk wordt afgeblazen.
16 mei 2011: Er meldt zich een andere Chinese investeerder: Pang Da. En een maand later nog een: Zhejiang Youngman Lotus Automobile.
7 juni 2011: Spyker Cars wijzigt zijn naam in Swedish Automobile. De naamswijziging is een gevolg van de verkoop van het sportwagenmerk Spyker, dat in handen komt van Vladimir Antonov.
27 juni 2011: Muller blijkt het laatst overgebleven bestuurslid van Saab. Twee vakbondsleden die in het bestuur zaten, zijn opgestapt. Ook trad Jan Ake Jonsson terug als topman van Saab.
31 augustus 2011: Het verlies van Swedish Automobile is in de eerste zes maanden van het jaar opgelopen tot ruim 224 miljoen euro, ruim vier keer zoveel als een jaar eerder.
7 september: Saab vraagt de Zweedse rechter om bescherming tegen zijn schuldeisers. Het bedrijf hoopt daarmee ruimte te krijgen om te reorganiseren en het bedrijf weer levensvatbaar te maken.