Als prinsessen sterren worden
Steeds vaker worden prinsessen neergezet als muziek- en filmsterren of in hetzelfde rijtje als bekende wereldburgers opgenomen. Vooral in populaire media lijkt er geen verschil te zijn tussen royals en sterren.
De vraag is of de prinsessen het er zelf naar gemaakt hebben, of dat de media het onderscheid niet goed zien. De prinsessen van Monaco en hun kinderen zoeken bijvoorbeeld nadrukkelijk zelf contact met tv-sterren en modekoningen. Op de bruiloft van prins William en zijn vrouw Kate Middleton ontbraken de filmacteurs en tv-presentatoren niet, en zo gaat het bij veel koninklijke huwelijken.
Is het strategie? Om zo een goede relatie met deze vaak invloedrijke personen te houden? Of gaat het echt om vriendschap?
Prinsen en prinsessen kunnen zich afvragen of het verstandig is tegen de sterren van het doek en van het scherm aan te schuren. Zij hebben een heel andere plaats in de samenleving –als het goed is– en kunnen door dergelijke contacten gemakkelijk het aanzien van de monarchie of hun vorstenhuis onderuithalen.
Een bekend voorbeeld daarvan vormde het leven van de Engelse prinses Diana na het openbaar komen van haar huwelijksproblemen. Zij zette zich steeds meer af tegen de traditionele kant van het Engelse hof. Ging haar eigen weg, legde contacten met mensen die haar boodschap via de media konden verspreiden in het moddergevecht met prins Charles.
Ook qua kleding schoof de prinses op van een klassiek geklede toekomstige koningin naar een vrouw die de grenzen opzocht en vrijheid wilde uitstralen. Met haar outfit vond ze meer aansluiting bij de sterren van Hollywood dan van de andere Britse royals.
In het recent verschenen boek ”Dolce Paola” wordt opnieuw een prinses neergezet als diva. Het gaat in dit geval om Paola Ruffo di Calabria, oftewel de latere koningin Paola van België. De jonge, knappe Italiaanse donna veroverde de harten van veel Belgen met dezelfde snelheid als waarmee Máxima in Nederland erin slaagde de mensen op haar hand te krijgen.
Het gekozen fotomateriaal in het boek –veel grote portretten– vertelt hoe de prinses, meegaand met de modetrends van de onstuimige jaren zestig, snel populair werd bij de Belgen. Prinses Paola schudde volgens de auteur, Mario Danneels, zo het hofleven flink op.
Overigens niet tot ieders tevredenheid. De devote koning Boudewijn en koningin Fabiola vonden het gedrag van Paola aanstootgevend en spraken haar erop aan. Dat Paola uitdaagde, blijkt uit het feit dat zij bij een bezoek aan de paus door de Zwitserse Garde van het Vaticaan werd tegengehouden vanwege haar korte rok.
Het rebelse gedrag in combinatie met de ontrouw van haar man, prins Albert, leidde tot een huwelijkscrisis. Rond hun 25-jarig huwelijksjubileum vond herstel plaats. Sindsdien vormen Albert en Paola een hecht paar.
Zeker sinds Paola koningin is geworden, gedraagt zij zich anders: vorstelijker. Ook in kleding. De leeftijd zal ook meespelen. Tegenwoordig is zij op een andere manier populair, beter gezegd: geliefd.
Mede n.a.v. ”Dolce Paola”, door Mario Danneels; uitg. Lido, Amsterdam, 2011; ISBN 978 90 5544 883 8; 256 blz.; € 49,90.