Kwart docenten ziet op tegen werk
’s-HERTOGENBOSCH – Bijna een kwart van de docenten in het voortgezet onderwijs begint met frisse tegenzin aan het nieuwe schooljaar dat vandaag in de regio Midden-Nederland begint, vooral omdat ze opzien tegen de taken buiten het lesgeven om.
Dat blijkt uit onderzoek van de educatieve uitgeverij Malmberg, waarvan ze maandag de resultaten bekendmaakte.
Ruim driekwart van de docenten heeft zin in het nieuwe cursusjaar en kijkt ernaar uit om collega’s na de zomervakantie weer te zien en om nieuwe leerlingen te ontmoeten. Een op de drie denkt tijdens de vakantie regelmatig aan het werk en doet weer inspiratie op voor zijn vak. Bijna de helft heeft zich voor vandaag verdiept in het lesmateriaal. Docenten doen in de zomer inspiratie op voor hun vak en verdiepen zich alvast in de lesmaterialen.
Tijd om rustig in het werkritme te komen, is er niet bij. Een op de vijf docenten ervaart de start van het schooljaar als rommelig. Een kwart ziet ertegen op om de namen van nieuwe leerlingen te leren kennen.
Vrouwelijke docenten zien het nieuwe schooljaar vooral als een frisse start, terwijl mannen het nieuwe schooljaar meestal ervaren als een logisch vervolg op het vorige schooljaar. De start van het jaar verloopt voor vrouwen gevoelsmatig drukker dan voor mannen. Mogelijk vinden vrouwen het om die reden spannender om weer aan de slag te gaan dan mannen.