Protest tegen erotische reclame douchegel
HILVERSUM – Een erotisch getinte reclameposter voor douchegel van Axe moet zo snel mogelijk uit het straatbeeld verdwijnen. Dat stelt drs. Bert Dorenbos van Schreeuw om Leven. Hij roept Unilever op reclames „buiten de pornoachtige sfeer te houden.”
Dorenbos verzocht Unilever, producent van Axe, afgelopen week per brief „dringend” de campagne te stoppen, zo maakte hij vrijdag bekend. Het gaat om een billboardposter die een vrouw in bikini toont. Ze kijkt voorbijgangers met een zwoele blik aan en houdt haar handen op het loshangende topje van haar bikini. Daarnaast staat de tekst: ”The cleaner you are the dirtier you get” (Hoe schoner je bent, hoe viezer je het krijgt – waarbij ”dirtier” een seksuele bijbetekenis heeft).
„De tekst suggereert een vunzige, erotische seksuele toestand. Een dame die zo op een billboard staat, nodigt uit een verkeerde kant op te denken”, aldus Dorenbos vrijdagavond in een toelichting. Hij kwam de poster de afgelopen weken op diverse plaatsen in het land op billboards tegen. „De ergernis daarover nam met de dag toe.”
In zijn brief wijst Dorenbos erop dat Unilever zelf aangeeft een maatschappelijke verantwoordelijkheid te hebben. Een erotische reclamecampagne, die bijdraagt aan de seksualisering van de samenleving, past daar niet bij, aldus de directeur van Schreeuw om Leven.
Dorenbos stelt dat ongewenste zwangerschappen vaak voortkomen uit instabiele seksuele relaties. „Dat soort relaties wordt onder meer door posters als die van Axe gestimuleerd. Wij pleiten daarentegen voor eerbaarheid in de samenleving.’’
Dorenbos diende een klacht over de billboardposters in bij de Reclame Code Commissie. Hij roept christenen op hetzelfde te doen en eveneens hun bezwaren kenbaar te maken bij Unilever. „Waar blijft de burgemeester of de dominee in een christelijk dorp die zegt: Het is afgelopen met deze reclames. We gaan er iets aan doen?”
De voorman van Schreeuw om Leven kondigt aan actiever te gaan optreden tegen aanstootgevende reclame-uitingen. „Met een paar mensen in het land, onder meer van de organisatie Christenen voor de Waarheid, heb ik erover gesproken dat er een soort comité billboardbewakers moet komen. Dit moet niet alleen zelf bezwaar maken, maar ook christenen opporren: Maak je dorp schoon.”
De recente campagne van Axe staat niet op zichzelf, aldus Dorenbos. Hij wijst erop dat Unilever eerder omstreden campagnes heeft gehouden. Eerder dit jaar gebeurde dat met een reclame, eveneens voor een product van Axe, waarin engelen een rol speelden. Langer geleden kwamen in een reclame van Magnum-ijs occulte symbolen als duivelshoorntjes voor.
Als het aan hem ligt, komen christenen vaker tegen dergelijke campagnes in het geweer. „Wanneer 500 mensen een brief aan de Reclame Code Commissie schrijven over de campagne van Axe, met een kopie aan premier Rutte, zal dat effect hebben, daar ben ik van overtuigd.”
Unilever kon de ontvangst van de brief van Dorenbos vrijdagavond niet bevestigen. Ook was er niemand bereikbaar om inhoudelijk op de kwestie te reageren.