Consument verliest vertrouwen in economie
DEN HAAG (ANP) – Het consumentenvertrouwen in Nederland is de laatste tijd verslechterd door de perikelen rond de Europese schuldencrisis. Dat zei econoom Symon Algera van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag.
Het CBS publiceert donderdag cijfers over het consumentenvertrouwen in augustus. Volgens Algera zullen de cijfers „eerder negatief dan positief zijn”.
De Nederlandse economie is in het tweede kwartaal van dit jaar maar met 0,1 gegroeid ten opzichte van het eerste kwartaal. „We kunnen spreken van een forse terugval”, zei Algera. Dat komt onder meer omdat de consument het laat afweten met het kopen van spulletjes.
Het CBS maakte eerder al duidelijk dat er sprake was van een vertraging in de economische groei. Het grootste gevaar voor de Nederlandse economie zat hem in de Griekse schuldencrisis. „Het gevaar is dat die problemen overslaan van de financiële sector naar de reële economie. Als de Grieken er niet in slagen hun inkomsten en uitgaven in evenwicht te krijgen, vallen ze in een zwart gat en vallen er zware economische klappen.”
Nederlandse huishoudens hebben in het tweede kwartaal net zo veel besteed als vorig jaar. „Ze gaven bijvoorbeeld minder uit aan gas vanwege het relatief zachte weer in vergelijking met vorig jaar”, zei Algera. Volgens de CBS-econoom besteedden consumenten minder aan woninginrichting door de malaise op de woningmarkt en gaven ze verder minder uit aan voedings- en genotsmiddelen.
De stagnatie in de consumentenbestedingen heeft ook invloed op bepaalde bedrijfstakken, zoals de handel, horeca en transport. „We zien bijvoorbeeld dat de detailhandel geen groei laat zien, nu consumenten de hand op de knip houden”, zei Algera.
Het CBS ziet geen aanleiding om de raming voor de economische groei over heel dit jaar naar beneden bij te stellen wegens de tegenvallende cijfers in het tweede kwartaal. „Maar we kunnen wel stellen dat het actuele conjunctuurbeeld negatief is”, aldus Algera.