Iconen van Wim Crouwel in Stedelijk Museum
AMSTERDAM (ANP) – Affiches, kalenders, catalogi, logo’s, drukwerk en de bekende cijferpostzegels die bijna 30 jaar in gebruik waren: de meest baanbrekende ontwerpen van Wim Crouwel (83) zijn vanaf zaterdag te zien in het Stedelijk Museum in Amsterdam.
Het museum brengt met een overzichtstentoonstelling een eerbetoon aan Crouwel, een van de belangrijkste Nederlandse ontwerpers van de 20e eeuw en meer dan 20 jaar de huisontwerper van het Stedelijk. Hij maakte strakke ontwerpen die niemand anders ooit had bedacht en die ook regelmatig discussies opleverden.
Zo maakte hij in 1972 een controversieel ontwerp voor het telefoonboek waarbij hij geen hoofdletters gebruikte en het telefoonnummer voor de naam zette. Het werd nooit uitgegeven, zei conservator Carolien Glazenburg vrijdag. „Er was te veel weerstand tegen. Mensen vonden het lelijk.”
Crouwel maakte affiches voor exposities waarbij het werk van de kunstenaar was vervangen door tekst, een noviteit in zijn tijd. Een affiche voor een Corneille-tentoonstelling bestond bijvoorbeeld uit een grote letter ‘C’. „Hij wilde helder en begrijpelijk zijn”, aldus Glazenburg. „Hij vond dat je er geen ratjetoe van moest maken, zodat je niet meer wist waar het over ging.” Crouwel ontwierp voor 1964 een kalender waarbij hij de letters van de maanden doormidden knipte, maar waarbij het nog steeds leesbaar was. „Dat was best brutaal.”
De tentoonstelling in het Stedelijk, getiteld Een grafische ontdekkingsreis, volgt Crouwels lange loopbaan. In zijn begintijd maakte hij veel foto’s van architectuur, waar hij onder meer zijn inspiratie vandaan haalde. Hij werkte veel voor musea, maar commerciële opdrachten waren net zo belangrijk. Met zijn bureau Total Design ontwierp hij de huisstijl voor bedrijven als de Rabobank en Auping.
De Crouwel-expositie was de afgelopen maanden te zien in het Design Museum in Londen. In Engeland heeft de ontwerper, die nog steeds actief is, een grote schare bewonderaars.