Mars, Suiker Unie en Huntsman nieuwe klanten binnenvaart
ROTTERDAM (ANP) – Snoepfabrikant Mars Nederland, suikerproducent Suiker Unie en chemiebedrijf Huntsman hebben zich gemeld als nieuwe klanten van de binnenvaart. In het bijzijn van minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) verklaarden zij donderdag in Rotterdam hun spullen vaker over het water te gaan vervoeren. Dat scheelt jaarlijks bijna 7000 trucks op de weg.
Bureau Voorlichting Binnenvaart probeert namens de sector voor elkaar te krijgen dat meer bedrijven switchen van wegvervoer naar transport over water. Dit zijn de eerste resultaten.
De binnenvaart wordt ook door het kabinet gezien als een sector die veel meer kan bijdragen aan het ontlasten van de wegen en het verminderen van de CO2-uitstoot.
Havenbedrijf Rotterdam heeft als doelstelling dat in 2020 45 procent van het transport naar het (Europese) achterland over het water gaat. Nu is dat nog 33 procent.
Het is volgens Schultz ook in het eigen belang van bedrijven om de binnenvaart in te schakelen, ook omdat duurzaamheid onder hun klanten een steeds belangrijkere rol speelt.
De binnenvaart vervoert jaarlijks 400 miljoen ton. Er is capaciteit om het zevenvoudige over water te vervoeren. Schultz rekent erop dat de binnenvaart de komende jaren „grote stappen” gaat maken. Zij riep de sector, die zich van oudsher kenmerkt door versnipperde belangen en een lage organisatiegraad, nogmaals op meer samen te werken en als eenheid te opereren.
Een overkoepelende merknaam voor de binnenvaart er is sinds donderdag in elk geval: the Blue Road, duurzaam vervoer over water.